Kommentarer

Inom cykelavstånd från vår lilla tjeckiska by finns det många Kristusfigurer längs vägen. Dessa uttryck för religiös tro vittnar om en kultur som är motståndskraftig mot de våldsamma förändringar och det sociala förfall som vi ser i så stora delar av övriga Europa och västvärlden.

Kristendomen är, förutom mycket annat, ett sätt att hantera de mörka sidorna av det mänskliga sinnet, liksom äktenskapet är ett försök att reglera människans sexuella drifter. Under upplysningstiden ville förnuftet slita bort slöjan från sanningen, men i sin extrema form blir tron ​​på vetenskapen som svar på allt en sorts ljusförorening som gör det omöjligt att se stjärnorna och Gud.

Religion bottnar i det mänskliga behovet av enhet, för att ett territorium ska etableras, försvaras och bevaras, och i alla uppoffringar som behövs för att överleva. För att förstå religion räcker det inte med att titta på dess regler och doktriner, man måste också försöka jämföra hur ett liv med religion skiljer sig från ett liv utan densamma. Det senare ser vi idag, genom upplösningen av normer och regler för umgänge.

Innehållet i religiösa övertygelser kan vara vagt i motsats till ceremonierna och ritualerna, som är fasta. Muhammed insåg detta och betonade fasta ramar och enkla dogmer: en Gud, domens dag och de många jungfrurna för de döda (männen, inte kvinnorna). Och inga bilder.

Inom kristendomen tänkte man att gudomliga bilder och berättelser är något som inte nödvändigtvis ska tas bokstavligt, utan var komplexa allegorier om mänskligt beteende, där berättelser – även kallade myter – om människors mörka hemligheter är förklädda till kosmiska krafter.

Vetenskaplig skepsis och social oro berövar människor deras religiösa behov och lämnar dem som korkar i ett oroligt hav. Annat är det i slaviska länder, som är rika på heliga förebilder och religiösa uttryck både i stad och land – och på vägarna däremellan, även under skidresor.

Efter reformationen på 1500-talet skiftade makten mellan kyrka och stat, med den senare så småningom i förarsätet, och katolikerna ersattes på många håll först av protestantiska samfund och sedan av starkare nationalstater. Dessa har i sin tur lett till de så kallade liberala demokratierna med större eller mindre upplösning av normer och seder.

Vem vinner till slut?


Alla foton: Ketil Haarstad

Tjeckien var tidigt ett kristet land. Den helige Cyril (Konstantin) och den helige Methodius, båda födda i början av 800-talet, i Konstantinopel och Thessaloniki, kom till Mähren år 863, utsända av kejsar Mikael III för att undervisa och översätta kristendomen till slaviska. Tjeckien är uppdelat i Böhmen (Čechy) i nordväst och Mähren (Morava) i sydost.

Unge Konstantin var kanske dåtidens klokaste, och behärskade grekiska, latin, hebreiska, fornkyrkoslaviska, fornturkiska och förmodligen även arabiska och gotiska.

St. Ludmila var den första kvinnliga prinsessan och martyren. Hon dödades av sin något hedniska svärdotter Drahomira. Legenden säger att Ludmila var outtröttlig i sin vaksamhet, pigg i sina böner, fullkomlig i kärlek, ivrig att uppfylla behoven hos kyrkotjänare, mor till föräldralösa barn, tröst för änkor, ständig besökare till fångar… Ja, inget mindre än perfekt i alla goda gärningar.

Ludmilas barnbarn St. Wenceslas anses vara det största tjeckiska (böhmiska) skyddshelgonet: för vin- och ölproducenter, för adeln och prästerskapet. Han är även den tjeckiska arméns beskyddare. Hans reliker vilar i katedralen vid Pragborgen, och Vaclavplatsen är den mest centrala platsen i Prag efter Gamla stan. Han var fredsprinsen som spred kristendomen i hela Tjeckien, bekämpade hedniska seder genom att befria och döpa slavar från Prags marknader, öppna fängelser och ta bort galgplatser och arbeta för fred mellan nationerna.

St. Adalbert (Vojtěk) var den första tjeckiska biskopen och grundade det första klostret, var också skyddshelgon för Polen och Ungern och en sann europé. Han arbetade i Prag, studerade i Magdeburg, prästvigdes i Verona, gick i kloster i Rom, döpte den blivande kungen i Ungern, drog sig tillbaka till Gniezno i ​​Polen och omvände polska och litauiska hedningar.

Sankt Procopius av Sázava var en benediktinermunk, eremit och abbot av Sázava och skyddshelgon för gruvarbetare. Där byggdes ett stort kloster som är ett resmål för pilgrimer. Procopius var känd för att övervinna djävulen som dök upp i hans sele under plöjningen, munken tog ett järnkors och slog över djävulens rygg. En allegori för att uthärda och driva landet och jorden, ta kontroll över sina goda förmågor och använda dem till det bästa för vidare andlig utveckling.

St. Agnes av Böhmen, kunglig dotter i Přemyslid-dynastin, etablerade det första sjukhuset och klostret tillhörig St:a Klara-orden (klarissorna) i ’na Františku’ i Prag i början av 1200-talet. ”Jag vill tjäna, inte bli betjänad”, hon helgonförklarades fem dagar före Tjeckoslovakiens befrielse 1989. Hon var också känd för att ha etablerat det första klostret för både kvinnor och män.

S:t Zdislava etablerade kloster i Jablonne v Podještědi och Turnov omkring 1200, och är skyddshelgon för familjer och dominikanska systrar. Hon är mest känd bland kvinnliga helgon och var varken nunna, martyr eller kunglig. Hon levde som riddarhustru med fyra barn i slottet Lemberk i de ogästvänliga norra skogarna i Böhmen, som ständigt attackerades av riddare, band och tartarer, förutom av stormar och översvämningar. Hon övertalade sin man att etablera kloster och sjukhus för att lindra nöden. Hon dog ung, utmattad av de oändliga sysslorna.

Johannes av Nepomuk har flest statyer av alla, över 30 000 i Europa, ofta på broar. Hans anhängare finns i Österrike, Belgien, Spanien, England, Polen, Luxemburg, Italien och på Sicilien, men även i Mexiko, Brasilien och på Filippinerna. Bayerns skyddshelgon, skyddar mot naturkatastrofer och översvämningar, för dem som arbetar med vatten (fiskare, mjölnare, flottare och ismakare), för resor och returresor (ofta vid korsningar), präster, biktfäder och han skyddar mot skvaller. Hans huvud är omgivet av fem stjärnor, som Jungfru Maria, och ett finger för munnen som en symbol för skriftens okränkbarhet. Den äldsta stenbron i Tjeckien ligger i Pisek, som också har den bästa Nepomuk-statyn.

I slutet av 1500-talet var den helige Johannes Sarkander skriftväsendets skyddshelgon och ett offer för svåra tider i Europa med splittringen mellan protestanter och katoliker.

S:t Klemens Maria Hofbauer var eremit, pilgrim, missionär och präst, tidigt 1800-tal. Pilgrimsfärder är något som är avlägset från människor idag, förutom att livet i sig är en slags resa mot det mål vi är satta att ha, eller väljer att ha.

St. Johannes Nepomuk Neumann var missionär, biskop i Philadelphia och förste biskop i USA. Han föddes i Tjeckien men arbetade i Amerika, helgonförklarad 1977. Han talade många språk och blev därför ett viktigt stöd för de många invandrarna vid den tiden.

På ett fält där vi bor har ett vackert våtmarksområde med dammar och växter skapats som avslutas med ett monument om ”pro life”, moderskap och vikten av att föda barn.