Nyheter

Volvo Cars har övergett sitt ambitiösa mål att sälja endast batteribilar 2030 på grund av en global minskning av efterfrågan på batteridrivna fordon.

Den Geely-ägda svenska koncernen var den första av de traditionella biltillverkarna som lovade en fullständig övergång till elfordon. De säger sig vara fortsatt optimistiska om övergången, även om konkurrenter som Ford och General Motors också har backat från sina EV-mål.

Brist på efterfrågan är kanske det största problemet. Politikerna i väst trodde att de kunde bestämma vilken typ av bilar kunderna ville köpa. Men verkligheten ser annorlunda ut och det här försöket med planekonomi fungerar återigen inte.

Jim Rowan, Volvos koncernchef, skyllde på onsdagen det reviderade målet på förändrade marknadsförhållanden och konsumenternas oro över bristen på laddinfrastruktur, enligt Financial Times.

Men Rowan är fortsatt optimistisk och säger bara att Volvo behöver lite mer tid.

”Vi kommer att vara redo att köra helelektriskt inom det här decenniet”, sa Rowan när han visade upp Volvos nya helelektriska sportbil.

Men han tillade att den ”komplexa övergången” sannolikt kommer att ta ytterligare några år: ”Kunder och marknader rör sig i olika hastigheter.”

Det hjälper kanske inte att kunder och marknader rör sig i samma takt om de rör sig i olika riktningar. Bristen på laddstationer bidrar förstås till en lägre efterfrågan. Det är en anledning till att ord som ”räckviddsångest” har smugit sig in i språket.

Lösningen i Volvos reviderade planer är att inkludera plug-in-hybrider i ekvationen. De följer i fotspåren på japanska bilmärken som Toyota. Men en hybridbil har fortfarande en förbränningsmotor, som enligt EU och ett antal andra västländer ska fasas ut.

I stort sett alla traditionella biltillverkare upplever nedslående försäljningssiffror för batteribilar, och flera tillverkare måste sälja elbilar med stor förlust för att undvika höga böter från EU och andra klimatfokuserade myndigheter.

Säljningen har drabbats särskilt hårt i Europa, där Tyskland och andra länder plötsligt har upphört med subventioner för köp av elbilar.

Här i Norge lever de stora subventionerna fortfarande och försäljningen av batteribilar går fortfarande bra. Men man kan redan se att andra förmåner, som priset på vägtullar och tunnlar, minskar.

Analytiker har också varnat för att högre tullar i USA och Europa på import av kinesiska elbilar sannolikt kommer att hålla priserna höga, eftersom företagen kommer att tvingas producera bilar i dyrare fabriker utanför Kina.

Detta kommer att drabba Volvo, som redan har fabriker i Kina samt i Sverige och Belgien. En ny fabrik i Slovakien är under uppbyggnad.

Men på grund av den ökande protektionismen har företaget sagt att det från och med nästa år kommer att producera elbilsmodellen EX30 vid sin fabrik i Gent, liksom i Kina.