×

Nyheter

Lördag kväll måste bogseringen av det brinnande ro-ro-fartyget Fremantle Highway skjutas upp på grund av vindförhållandena som blåste giftig rök över bogserbåten. Nya uppgifter visar att lasten bestod av 3783 nya bilar, varav 498 elbilar, vilket förklarar svårigheterna att släcka branden.

På grund av den nuvarande sydvästvinden är det inte möjligt att bogsera fartyget för tillfället. Rökutvecklingen från branden och den nuvarande vindriktningen gör att röken drar över bogserbåten under hela bogseroperationen av fartyget. Så om bärgningsbolaget börjar bogseringen nu, är det inte utan risk, och säkerheten och hälsan hos besättningen kommer alltid först. Vinden kommer att fortsätta blåsa från sydväst de kommande dagarna. Bogseringen av Fremantle Highway till den nya tillfälliga platsen kan därför fortfarande ta flera dagar innan den fortsätter. (Rijkswaterstaat)

Nya uppgifter

Fremantle Highway lämnade Bremerhaven på tisdagseftermiddagen den 25 juli med Port Said som nästa hamn. Natten till onsdag, utanför den nederländska ön Ameland, bröt en våldsam brand ut. Hela besättningen på 23 personer var tvungen att hoppa i havet. En matros omkom och flera av de överlevande fick brutna ben.

Onsdag morgon rapporterades det att branden hade startat i en elbil.

Detta har ännu inte slutgiltigt bekräftats, men efter flera dagars fram och tillbaka är det nu känt att fartyget var på väg till Singapore med 3783 nya bilar, varav 498 elbilar, mycket fler än vad som ursprungligen rapporterades.

Elbilar ett hot mot sjöfarten

Elbilar utgör ett hot till sjöss, det har inte bara norska Kystruten Havila upptäckt. Enligt Deutsche Welle arbetar nu Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) med att uppdatera reglerna för transport av elbilar till sjöss.

Deutsche Welle presenterar också siffror från försäkringsbolaget Allianz som visar att det rapporterades om 209 fartygsbränder 2022, en ökning med 17 procent från 2021. 13 av dessa bränder uppstod på ro-ro-fartyg (bilbåtar), och även om det inte är känt hur många av dessa bränder som involverade elbilar, riktas nu strålkastarna mot batterierna.

Litium-ion-batterierna som är installerade i dessa fordon är extremt svåra att släcka när de börjar brinna. Branden kan inte släckas med vatten eller genom syrebrist, då detta medför en risk för explosion. Inte nog med det, termiska processer kan också få bränder att spontant tända igen. Brinnande batterier måste släckas med speciella ämnen som ofta inte ska levereras på fartyg som Fremantle Highway. (Deutsche Welle)

Deutsche Welle fortsätter:

Det framgår av de försiktighetsåtgärder som tas vid kommersiella flygresor att detta [litiumbatterier, översättarens anm.] kan vara ett allvarligt problem. Passagerare på flyg har inte rätt att checka in bärbara datorer i sina resväskor, utan måste ta sina datorer med sig in i kabinen som handbagage. Om en enhet blir varm eller börjar ryka, uppmanas passagerare att omedelbart varna besättningen, vilket nu uttryckligen nämns före varje start. Det finns också strikta regler för luftfrakt. Endast vissa typer av batterier kan transporteras på bara flygplan, och då bara under strikta förhållanden vad gäller förpackning, till exempel. (Deutsche Welle)

Risken för en miljökatastrof är inte heller över. Enligt uppgifter från det tyska miljöskyddsdepartementet fanns det 1600 ton tungolja och 200 ton marindiesel ombord på Fremantle Highway. Dessutom kommer det som kan finnas i bränsletankarna på fossildrivna bilar.

Frågor och svar: Brand ombord på fartyget Fremantle Highway (Deutsche Welle)

Liveblogg (nederländsk kustbevakning)

Les också:

Forlatt bilskip lastet med luksusbiler brenner utenfor Portugal