I flera nordiska länder planeras sympatistrejker mot Tesla på grund av bristen på kollektivavtal i Sverige, men det tyska metallarbetarförbundet IG Metall avvisar sådana planer. Markus Sievers, presstalesperson för IG Metall, förklarar att en sympatistrejk skulle vara olaglig i Tyskland. Markus Sievers, presstalesperson för IG Metall, understryker vikten av att strejka för den egna verksamheten och egna löner och betonar att en politisk strejk skulle bryta mot arbetsplikten, vilket skulle ge arbetsgivaren möjlighet att vidta åtgärder mot de anställda.
Trots att IG Metall inte stödjer sympatistrejker följer de utvecklingen i Sverige noggrant och hoppas på framgång för sina svenska kollegor. Sievers informerar om att antalet fackanslutna på tyska Tesla ökar och betonar att de inväntar krav från Teslaanställda innan de agerar. Om kollegorna på Tesla i Tyskland organiserar sig för ett kollektivavtal, lovar IG Metall fullt stöd.
I Sverige har konflikten med Tesla eskalerat, där tio fackförbund, inklusive If Metall, deltar i strejker och blockader mot Teslas verkstäder. Tesla vägrar att skriva på ett kollektivavtal och hävdar att de nuvarande anställningsvillkoren är förmånligare. Denna konflikt har även resulterat i att registreringsskyltar till Tesla inte har levererats av Postnord, och Transportstyrelsen vägrar att direkt lämna ut skyltarna till Tesla.