Den en gång så hyllade elbilsrevolutionen, som lovade att leda oss in i en ny era av hållbarhet och miljövänlig transport, ser nu ut att stagnera och till och med backa i många delar av världen. Stora tillverkare överger sina elbilsambitioner, och även de som har satsat på batteriteknik ser ut att tveka.
Nyligen rapporterades det att Volvo såg en ökning på nästan 20 procent i försäljningen av bensinbilar under januari månad, medan priserna på begagnade dieselbilar stiger och elbilar tenderar att tappa värde. Denna trend förstärks av Volvos miljardbeställning av en ny generation bensinmotorer, vilket tydligt visar deras återvändande till förbränningsmotorteknik.
Tidigare bombastiska uttalanden från ledare om den oundvikliga elbilsrevolutionen ekar nu tom. Renault har nyligen övergett planerna på att separat notera sin elfordon och mjukvaruverksamhet, medan Volvo avvecklar Polestar, sitt dotterbolag för elsportbilar.
Andra tunga aktörer som Volkswagen och Ford minskar sina satsningar på elbilar och batteriteknik, vilket indikerar en bredare återgång till traditionella bränslen. Brittiske finansjournalisten Matthew Lynn pekar på att storskaliga, statligt ledda industriella strategier ofta misslyckas och att återbetalningen på investeringar tar tid.
En av anledningarna till tillbakagången är det höga priset på elbilar jämfört med traditionella fordon, samtidigt som kinesiska tillverkare som BYD kan producera billigare alternativ. Detta innebär att betydande offentliga pengar riskerar att gå förlorade.
Medan stora tillverkare drar sig tillbaka från elbilssektorn är framtiden osäker för planerade batterifabriker och elbilsanläggningar. Det verkar som om den hypade elbilsrevolutionen har nått ett vägskäl där praktiska utmaningar och ekonomiska realiteter tvingar tillverkare att ompröva sina strategier och prioriteringar.