De många kyrkor som firar ramadan nu under påsk har också i vissa fall tillåtit islamiska böneutrop i kyrkan samtidigt. Med andra ord, skrika att ”Allah är den störste, och att det inte finns någon gud utom Allah.” Det vill säga i vår Guds hus. Eller som Bergens Tidende skrev från den islamiska iftaren i S:t Jakops kyrka: ”Klockan 18.50 gick ett inställt larm med uppmaning till böne i kyrkan”.
Inte nog med att prästerskapet nu är så entusiastiska över islamiseringen att de låter Allah firas i kyrkor, utan pressen tycker också att detta är magnifikt. Som Bergens Tidende som skickade så många som två muslimska reportrar för att bevaka festligheterna i S:t Jakops kyrka den 18 mars. Det är Osama Shaheen och Hanad Mohamed Ali. Det sistnämnda vet vi inget om, men Shaheen är en syrisk palestinier som studerade till tandläkare i Ryssland, när han plötsligt tyckte att det var en bra idé att cykla till Norge över Storskog. Där han omedelbart fick asyl, och sedan fast anställning i Vestnorges största tidning. Med den bakgrunden är det kanske att förvänta sig att ramadan i norska kyrkor kommer att bevakas positivt å islams vägnar, men det är kanske också redaktionens önskemål. De tyckte att ramadan i kyrkan är så glädjande att de erbjuder läsarna att läsa texten gratis på nätet, men kommentarsfältet stängdes nästan omedelbart.
Böneupprop i Bergens kyrka
”Sumeya från Ramadan Guest höll ett kort tal. Minuterna tickade iväg mot iftar, tiden då solen hade gått ner och de närvarande kunde äta”, skrev reportrarna i BT som av okänd anledning bara använder sitt förnamn från organisationen som ligger bakom stora delar av kyrkans ramadan.
Och vidare:
”Världen går igenom svåra tider. Ömsesidig tolerans måste ses som en lösning. Ramadan uppmuntrar till att stävja extremism, sa Sumeya.
Klockan 18.50 gick ett inställt larm med böneutrop i kyrkan. Sen var maten klar. Ramadan är den nionde månaden av det islamiska året. Det islamiska året följer månåret”, skrev reportrarna och lade till en lång och ointressant ”information” om ramadan.
Men hur tolerant är islam i länder som Iran, Somalia, Afghanistan, Gaza, Pakistan eller någonstans i den islamiska världen?
Tolerans finns inte, något inte minst många av de 365 miljoner förföljda kristna kan skriva under på. Och även sikher, bahaier, för att inte tala om judar. Och kvinnor.
Och hur mycket verklig dialog finns det i moskéerna? Öppnar de dörrarna så att kristna kan be lite Fader och fira nattvard där vid påsk?
Är Allah störst i kyrkan?
Grønland kyrka öppnade dörrarna för islamskt firande den 12 mars i år, och i bildserien de delade på sin egen Facebook-sida dagen efter finns också en bild på någon som ser ut som om han utför adhan, den islamiska uppmaningen till bön som används i islamiska länder fem gånger om dagen. Bilden har inget ljud, så vi kan inte säkert veta, men det är osannolikt att det är Herrens bön. Tvärtom i så fall måste vi nästan säga. För vad är innehållet i detta rop? Jo:
”Allah är störst. Allah är störst.
Jag vittnar att det inte finns någon annan gudom än Gud.
Jag vittnar att Muhammed är Guds sändebud.
Skynda till bönen. Skynda till bönen.
Skynda till frälsningen. Skynda till frälsningen.
Allah är störst. Allah är störst
Det finns ingen gud utom Allah.”
Eller, som Kent Andersen också hänvisade till i en tidigare text i Document; ”Allah har vunnit, segern är vår.”
Men du kan också få den återgiven på engelska och arabiska på denna länk, om du behöver övertygas om att detta inte bara nästan är som psalmer, eller uteslutande (o)ljud:
”Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar!
Ashhadu an la ilaha illa Allah. Ashhadu an la ilaha illa Allah.
Ashadu anna Muhammadan Rasool Allah. Ashadu anna Muhammadan Rasool Allah.”
Osv.
Flera volontärcenter används nu också för att sprida islam genom firandet av ramadan, både med och utan uppmaning till bön.
Lokaltidningen i Randaberg på Jæren var med när ramadan och iftar firades i Frivilligheten hus, och skrev entusiastiskt om firandet och böneuppmaningen:
”Mehmet Ali Kurt bjöd på musik och läste adhan, som är den islamiska uppmaningen till bön, reciterad av muezzin vid föreskrivna tider på dygnet. Ordet betyder ’att höra’”, skrev tidningen, som inte har uppmärksammat det faktum att Allah påstås vara större än vår Gud, och att vår Gud helt enkelt inte borde finnas.
Men har kyrkan det?
Och hur är det med politikerna?
Ramadangjest är en pytteliten organisation, men de får helt klart med sig kyrkor, frivilliga, organisationer och kommunalråd runt om i landet och andra centrala politiker. Både Jonas Gahr Støre och Erna Solberg har ställt upp som gäster under ramadan, något som givetvis kommer att förevigas och delas. Och pressen är ofta delaktiga i att bedriva okritisk reklam för islam.
Men vem betalar alla dessa fester med gratis, islamisk mat, under den så kallade fastan? Är det kyrkan, kommunalråden, kommunfullmäktige, frivilligorganisationerna? Eller kan det vara Turkiet och andra islamiska länder som skulle vilja att västvärlden islamiseras? Det har vi ingen aning om.
Mangfoldhusene och Fethulla Gülen
Vad vi vet är att Ramadangjest kan ha kopplingar till Mangfoldshusene. De är åtminstone kopplade till Fethulla Gülen-rörelsen. Det vill säga turkar som har strömmat till Norge efter att de hamnat i konflikt med Erdogan. Men någon form av ett islamiskt rike vill också dessa ha, även om dessa säger sig vara moderata. Men knappast moderata i förhållande till att bevara norsk kultur?
VG har skrivit om hur Gülen-supportrar i Norge organiserar sig genom ett nätverk av frivilligorganisationer. Turkarna Özlem Gürakar och Idil Eser varnar för en naiv syn på Gülen-rörelsen:
”Verksamheterna de bedriver efter det att de bosatt sig i andra länder borde granskas närmre”, fortsätter forskaren, som flyttade till Norge efter att ha gift sig med en norsk man.
VG träffar henne tillsammans med gästföreläsaren på centret, Idil Eser, som är tidigare chef för Amnesty International i Turkiet. Hon bor i Norge i självpåtagen exil från Turkiet.
– Anhängare av Gülens rörelse tenderar att knyta nära band i nätverk där andra är utestängda. I Turkiet fanns det en stor grad av svågerpolitik i hur de reste sig och avancerade inom statsapparaten. De använde också liknande metoder inom affärslivet, säger Eser.”
Om inte annat så verkar målsättningen vara densamma oavsett vilken av dessa islamrelaterade organisationer vi pratar om: Mer islam i Norge, och att norrmän integreras i islam.
Vill kyrkan också ha det så? Och politikerna?
Årets ramadan var inte heller första gången som den norska kyrkan öppnade dörren till firandet av islam i kyrkan. Den antika medeltidskyrkan i Trondheim var en av flera kyrkor som firade islam även förra året.