Mutbrott har blivit allt vanligare och allvarligare inom transport- och fordonsbranschen, enligt en ny rapport från Institutet mot mutor (IMM). Detta framkommer i ljuset av en ökning av åtal relaterade till mutbrott under de senaste tre åren. Förra året registrerades 96 åtal kopplade till 34 fall i svenska domstolar, vilket är det högsta antalet under de sju år som IMM gjort sina sammanställningar.
Enligt rapporten dominerar mutbrotten framför allt inom transport- och fordonsbranschen de senaste fem åren, tätt följt av ordningsmakt och vård och omsorg. Besiktningsmän har anklagats för att låta fordon passera utan besiktning mot betalning, medan andra försök att köpa sig ett godkänt förarprov har avslöjats.
Majoriteten av åtalen gällde givande av muta, men en betydande andel berörde även tagande av muta. Kontanter var den vanligaste formen av muta, följt av sakgåvor, resor och renoveringar.
Rapporten pekar också på en oroande trend där mutbrottslingar blir allt yngre, med de flesta dömda inom åldersgruppen 20 till 39 år. Detta reflekterar en bredare samhällsutmaning med ökad organiserad brottslighet och gängverksamhet.
Parul Sharma, tillförordnad generalsekreterare för IMM, varnar för den sårbarhet som det svenska samhället står inför, på grund av både bristen på reaktion på misstankar och den naiva bilden av problemets omfattning. Hon efterlyser en betydligt större satsning på kunskapsfrämjande insatser inom antikorruptionsfrågor.
Samtidigt betonar Sharma att det ökade antalet åtal också tyder på en ökad medvetenhet kring frågor som rör mutor och korruption. Detta kan ses som ett steg i rätt riktning för att bekämpa fenomenet.