Nyheter

Nästan tre fjärdedelar av det humanitära biståndet som transporteras från en ny flytdocka på 320 miljoner dollar byggd av den amerikanska militären utanför Gazas kust stals i lördags på väg till ett FN-lager.

Elva lastbilar ”plundrades av palestinier” på väg till WFP:s världslivsmedelsprograms lager i Deir El Balah i centrala Gazaremsan, och endast fem lastbilar nådde sin destination.

”De har inte sett lastbilar på ett tag”, säger en FN-tjänsteman till Reuters. ”De har helt enkelt klättrat upp på lastbilarna och tagit paketen.”

Det säger Joshua Marks från Gatestone Institute. Enligt en FN-tjänsteman har leveranserna från piren nu upphört.

Vi måste se till att nödvändiga säkerhets- och logistiska arrangemang finns på plats innan vi fortsätter.

Israel uppskattar att Hamas har stulit upp till 60 % av det bistånd som faktiskt kommer in i Gazaremsan.

Channel 12 avslöjade förra veckan att terrororganisationen har tjänat minst 500 miljoner dollar i humanitärt bistånd sedan kriget började den 7 oktober.

Enligt U.S. Central Command (CENTCOM) monterades piren i den israeliska hamnstaden Ashdod. Cirka 1 000 amerikanska soldater och sjömän hjälpte till att bygga flytpiren, men de gick inte i land.

Det israeliska försvarsministeriets COGAT-enhet (Coordination of Government Activities in the Territories) meddelade på lördagen att ”hundratals pallar med humanitärt bistånd” och mer än 160 000 liter bränsle hade kommit in via bryggan.

Viceamiral Brad Cooper, vice befälhavare för CENTCOM, sa att målet är att 500 ton humanitärt bistånd, eller 90 lastbilar, ska passera in i Gaza via piren varje dag, och att detta antal så småningom kommer att öka till 150 lastbilar om dagen.
Tidigt på tisdagen twittrade CENTCOM att över 569 ton humanitärt bistånd hittills har lossats från piren.

Det finns också mängder av mat och medicin för Gaza i Egypten eftersom Rafah-övergången fortfarande är stängd.

Israel tog operativ kontroll över gränsövergången för flera veckor sedan, men Kairo har hittills vägrat att samarbeta med israeliska myndigheter för att underlätta införandet av hjälpmedel genom Rafah.
Den israeliska regeringen vill tillåta bistånd att komma in i Gaza via gränsövergången, men kan inte göra det utan egyptiskt samarbete.

Världen skyller på Israel för Gazas humanitära situation, men Israels utrikesminister, Israel Katz, lägger ansvaret för bristen på förnödenheter på Egyptens axlar.

Nyckeln till att förhindra en humanitär kris i Gaza ligger nu i händerna på våra egyptiska vänner.
Samtidigt godkände försvarsministeriet på torsdagen återupptagandet av kommersiell handel mellan Israel och Gazaremsan.

150 lastbilar från Israel körde in i Gaza dagen efter. Lokala köpmän köpte varorna, som är ”avsedda för Hamas-medlemmar och civilbefolkningen”.

De norska myndigheterna förnekar att de hjälper Hamas-terrorister när de skickar nödhjälp till området. Men det finns ett antal rapporter, även före dessa senaste, som visar att Hamas konfiskerar en stor del av det bistånd som kommer fram.

Frågan är om vår utrikesminister Espen Barth Eide bryr sig mycket om detta, eftersom det har pågått i flera år. I oktober hade Norge redan donerat 14,5 miljarder norska kronor till de palestinska områdena sedan 1993. Efter terrorattacken mot Israel ökade regeringen sitt stöd, och erkände senare Palestina tillsammans med Irland och Spanien.