Kommentarer

Polestar-aktien föll 43 procent på fem dagar förra veckan eftersom bolaget riskerar att sparkas ut från Nasdaq. Detta följer på en långvarig förlust som ledde till att SEB i januari 2024 utfärdade en värdering där biltillverkaren ansågs vara ”värdelös”. Uppskattningsvis 275 miljarder svenska kronor har avdunstat på mindre än två år och nu misströstar både småsparare och investerare. Detta kan också vara mycket dåliga nyheter för nära 20 000 svenska och norska Polestar-ägare, såväl som aktieägare.

Polestar är ett av de nya bilmärken som har blommat som maskrosor till följd av den politiskt beslutade tvångsintroduktionen av batteribilar. Bilmärket grundades 2017 och är kopplat till Volvo, men Polestar är egentligen kinesiska bilar. Även om ingen hört talas om bilmärket tidigare har svenskar och norrmän okritiskt köpt bilarna, som om det vore en ny spännande potatis för 29 kronor, men det är alltså en dyr bil med ett utgångspris på 432 000 kronor och långt däröver. År 2022 låg Polestar otroligt nog på 11:e plats bland Norges mest sålda batteribilar, trots att tillverkaren saknar historik av service eller tillgång till delar. Och det är inte det mest otroliga:

När Polestar-aktien var på topp sommaren 2022, eftersom bolaget gick in på Nasdaq via ett Spac-avtal, värderades bolaget till 290 miljarder svenska kronor, vilket var dubbelt så mycket som den historiska kvalitetsleverantören Volvo Cars (!). Folk köpte alltså inte bara bilarna, de köpte också aktier: I Sverige investerade runt 20 000 småsparare i börsraketen och sedan dess har bolaget fått 100 000 nya ägare, efter att Volvo Cars delat ut 62 procent av sitt aktieinnehav. Nu kämpar alla för att sälja aktierna.

Bristande försäljning orsakar ekonomiska utmaningar

Sedan toppnoteringen sommaren 2022 har aktievärden på hela 275 miljarder kronor gått upp i rök. Beräkningar visar att Volvo Personvagnar har förlorat 138 miljarder kronor på ”batteriäventyret”, och två av de största privata ägarna är Volvos styrelseordförande Håkan Samuelsson som har förlorat 102 miljoner kronor och vd Thomas Ingenlath som har förlorat 58 miljoner. Den klimathysteriske skådespelaren Leonardo DiCaprio (se filmen Don’t Look Up) har också varit storägare i Polestar, men det är oklart om han sålt sitt innehav.

Nedgången beror inte bara på överprissättningen av en börsbubbla. Det beror också på att Polestar inte når sina försäljningsmål, produktionsmål eller deadlines för lansering av nya modeller, vilket är oroväckande vanligt för batteribilstillverkare. Polestar lovade i prospektet att sälja 225 000 bilar 2024, men under första kvartalet i år har de bara sålt 7 200 bilar – inte minst genom att dumpa priserna med upp till 60 000 kronor. Och detta är inte den första prissänkningen. Alla förstår att det här knappast är en bra affär, och ännu värre: Det undergräver andrahandsvärdet för dem som redan köpt bilen – som om andrahandsvärdet på batteribilar inte var tillräckligt dåligt. Och andra problem hopar sig:

Tvångsintroduktionen av batteribilar förstör den fria marknaden

Den politiska propagandan kring batteribilar håller på att förlora sin effekt: Försäljningen av batteribilar stagnerar i Europa, eftersom folk helt enkelt börjar upptäcka att verkligheten inte riktigt stämmer överens med vad reklam, politiker och bilorganisationer lovar, och eftersom subventionerna inte är tillräckligt stora, enligt tillverkarna. Men det är just enorma klimatstödspaket som fått antalet tillverkare av batteribilar att explodera i hård konkurrens och när något sådant händer på en fallande marknad innebär det priskrig.

Nästan alla batteribilsspelare har genomfört galna prissänkningar för att slippa tappa marknadsandelar på den viktiga marknaden, men det tär på vinsten. Och eftersom batteribilar är betydligt dyrare att tillverka än bränslebilar är det ingen bra affär. Lägg detta tillsammans med alla andra problem, och oron på bilmarknaden som politikerna har skapat, så ser man en turbulens på finansmarknaden som äter upp förtroendet för företagen och aktievärden. Och det är därför Polestar och många andra kämpar.

En sak är tydlig: Politikerna har helt enkelt förklarat att tiden är över för bränslebilar, baserat på absolut ingenting annat än subjektiva åsikter och klimathysteri. Även om tvångsintroduktionen av batteribilar med dagens dåliga batterier uppenbarligen är prematur, och ”hållbarheten” för blytunga lyxbilar är högst diskutabel, spelar det ingen roll: Folk ska köpa batteribilar, som politikerna kräver – och om marknadskrafter och subventioner inte säkerställer att folk köper batteribilar frivilligt, återstår bara ett alternativ: att sabotera försäljningen av bränslebilar med skatter och förbud. Det är redan en god bit på väg. För klimatets skull.

Ledningen för Polestar jublade högt efter att ha ringt i klockan på Nasdaq-börsen i New York sommaren 2022; sedan dess har det gått brant utför. Men företaget sätter sin lit till politikernas klimatfanatism. Därför finns det inga tecken på tvivel eller problem i företagets annonsering eller på deras webbplatser. Företaget lovar att nu kommer de nya Polestar 3- och Polestar 4-modellerna, och till 2025 kommer de att mångdubbla försäljningen till 155 000–165 000 bilar.

Hittills har detta inte övertygat börsen och en konkurs för Polestar kan bli ”intressanta tider” för nästan 20 000 bilägare i Sverige och Norge.

Läs också