Kommentarer

Efter säljfesten för nya bilar 2023 är det svårt att förstå att det råder kristider för Europas biltillverkare och bilförsäljare. Det var en bonanza! Denna kris startade dock inte med att försäljningen av batteribilar upphörde 2024. Krisen började faktiskt 2015 när Parisavtalet antogs, och politikerna började åsidosätta marknadskrafterna, vilket tvingade EU:s bilfabriker att tillverka batteribilar, och ge folk subventioner för att köpa dem. Västerländska politiker har skapat ett hemskt decennium för bilindustrin.

De flesta har redan glömt ”dieselkraschen” 2016, som orsakades av helt orimliga, politiska utsläppskrav. Glömt är också att bilindustrin 2022 befann sig mitt i en annan, ihållande kris: Pandemi, reservdelsleveranskris, chipbrist och prisökningar gjorde att folk fick vänta upp till 1,5 år på att få en ny bil. Dessutom skapade lockdowns kaos i bilfabrikerna, i hamnarna och inom transportsektorn.

Sedan gick Ryssland in i en fullskalig invasion, och Ukraina var inte bara en viktig spannmålsleverantör, de var också en leverantör av viktiga delar till den tyska bilindustrin: Detta skapade en ännu större bilbrist, och bara en båtlast av kinesisktillverkade Teslabilar räddade bilförsäljningen i Norge under första kvartalet. Och nu 2024 kom säljmisslyckandet för batteribilar orsakat av en hel bukett problem som blomstrar samtidigt.

Politikerna lovade att folk skulle köpa

Efterfrågan på elbilar minskar i flera delar av Europa. Carup.se rapporterar att det finns 100 000 osålda elbilar förvarade på parkeringsplatser vid fabriker, i lager och i hamnar i Tyskland. Bakgrunden till problemet är det abrupta upphörandet av elbilsstödet som skars ned i december förra året.

Statistik från Federal Statistical Office visar att tysk bilexport ökade kraftigt förra året till 786 000 bilar, värda 36 miljarder euro. Det är en ökning med 58 procent. Var fjärde ny bil som såldes utomlands från Tyskland var en batteribil. Totalt producerade den tyska bilindustrin 970 000 elbilar 2023 med en exportandel på cirka 80 procent. Men det hjälper inte när marknaden i Europa sviker, och ännu värre: Kina attackerar med storskalig import.

Fulla hamnar

Importerade fordon från Kina hopar sig i europeiska hamnar och förvandlar dem till ”parkeringsplatser”. Skälen är komplexa: Kinas biltillverkare stöds av regeringen, och tillverkare som BYD, Great Wall, Chery och SAIC har gjort enorma exportinsatser till Europa för att hålla sina fabriker i Kina igång. Europas aptit på batteribilar har verkat omättlig efter Teslas framgångar och för att utnyttja regionens aptit på elbilar rullar kineserna ut alla marknadsmuskler de har. Därför får vi ett ”showroom” för bilar du aldrig hört talas om i stans dyraste lokaler.

Både batteribilar, laddhybrider och vätgasfordon har varit storsäljare i Belgien, Storbritannien, Tyskland och Nederländerna tack vare klimatpolitiken. Dessutom är globalisterna som styr EU starkt emot protektionism och tullmurar, och har därför inte gjort något för att skydda sin egen bilindustri från konkurrens från lågkostnadsland, trots de villkor arbetarna arbetar under i sådana länder. År 2023 var Kinas bilexport 58 procent högre än föregående år och nya okända bilmärken vällde in på marknaden.

Som om det inte vore nog har bilindustrin kämpat med underkapacitet på biltransportfartyg och när Röda havet inte längre är en säker sjöfartsväg måste man ta den långa vägen runt Afrika. Allt detta är en ”perfect storm” som har skapats av inkompetenta politiker som inte kunnat analysera samhällsutvecklingen, samt förstå följdeffekterna av det subventionsmonster de själva skapat. Resultatet är att kinesiska biltillverkare använder europeiska hamnar som lagringsutrymme för osålda bilar, och branschen är nu så turbulent att även ledarstjärnan Tesla kämpar.

Tesla har också ett stort lager

Tesla har i stort sett sålt varenda bil de kunnat bygga, men även den här jätten står nu inför ett hinder: I takt med att konkurrensen ökar har enorma prissänkningar varit receptet för att hålla försäljningen uppe, och det har spridit sig till alla bilmärken som nu tävlar om vem som kan sälja med störst förlust.

Den unika norska batteribilsmarknaden fungerar som ett showroom för världens batteribilsindustri och det är helt avgörande att den inte misslyckas. Utan Norge som framgångssaga är både bilindustrin och klimatpolitikerna utan framgångar, vilket visar att omställningen bort från bränslebilar är en rejäl blåsning.

De enorma prissänkningarna accelererade försäljningen, men det hjälper inte längre: Under första kvartalet 2024 rapporterade Tesla att de tillverkade 433 371 bilar, men av dessa såldes bara 386 810. Tesla har därför 46 561 osålda fordon, och var förvaras de? Satellitbilder visar att bilarna förvaras runt Teslas Texas Gigafactory och att allt fler hopar sig. Tesla minskar också produktionen vid sin största fabrik i Shanghai med 20 procent och kommer att minska tio procent av sina anställda worldwide. Anledningen är förstås att marknaden aldrig har krävt en övergång till batteribilar. Det är en politisk uppfinning.

Viktigt att se proportionerna i siffrorna

Att Tesla säljer hela 386 810 bilar kommer kanske att överraska några, men i förhållande till helheten är Tesla fortfarande en relativt liten biltillverkare som varit tidigt ute på en nischmarknad, och haft många år av dålig ekonomi trots stora subventioner från marknaden för handel med utsläppsrätter. Enbart Toyota producerar cirka 10 miljoner fordon årligen. År 2023 såldes 75,3 miljoner bilar i världen och det politiska klimattrycket har gjort att 14 miljoner av dessa var batterifordon. Det är mycket, men klimatmålen kräver att alla bilar som säljs ska vara ”utsläppsfria”

Batteribilar är dock tyngre, dyrare och kräver mycket dyrare mineraler och kemi i produktionen än bränslebilar, och har en lägre grad av återvinning. De flesta länder kommer aldrig att kunna utveckla en laddinfrastruktur, dessutom har batteribilar en kortare livstid, vilket innebär ökat utbyte av bilparken, och därmed ökad bilförsäljning. Klimatmålen skapar alltså en konsumtionsfest och en enorm ökning av världens resursanvändning – med andra ord raka motsatsen till ”grönt skifte”. Samma naturfientliga utveckling ser vi i byggandet av sol- och vindkraftsindustrin.

Frågan är naturligtvis om försäljningen av batteribilar tar fart igen? Kanske – om batterierna blir bättre och subventionerna större. Mycket tyder på att marknaden än så länge är ganska mättad, och det är just därför alla biltillverkare gör helt om och säger sig fortsätta fokusera på förbränningsmotorer. För en bil är en bil, och människor måste få köpa den bil de behöver – inte den som politikerna bestämmer.

Det var Östtyskland och Trabant det.

Läs också