Nyheter

Nästan varannan tredjeklassare i Berlin kan knappt läsa, skriva eller räkna. Det visar utvärderingen av en rikstäckande ”jämförelseuppgift” som genomförs varje år i tredje- och åttondeklasser över hela Tyskland. Det kan knappast bli värre.

Utbildningsredaktör Nicole Dolif på Berliner Morgenpost har läst rapporten, och trenden är utan tvekan skrämmande. Inom området läsning och lyssnande (förmåga att förstå talad tyska) nådde nästan 43 procent av Berlins tredjeklassare inte ens minimikraven, och i matematik är siffran så hög som 46 procent.

Detta tyder på att kunskapsnivån hos Berlin-eleverna har sjunkit ytterligare ett snäpp jämfört med de häpnadsväckande dåliga resultaten från 2023.

Och läget är inte bättre i åttan. Problemet är inte oväntat störst i de så kallade ”integrerade” ungdomsskolorna och närskolorna (”fokusskolorna”). Bara på gymnasieskolorna hittar man en liten ljusning.

Vad säger ansvarig utbildningsminister om detta? Katharina Günther-Wünsch (CDU) beskriver resultatet som ”oroande”:

 – Det verkar dock i ännu högre grad som att den väg och det val vi tagit de senaste tolv månaderna är rätt. Vi måste nu implementera vår kvalitetsstrategi för att nå ytterligare framsteg. Ta itu med utmaningarna och skapa på så sätt en vändning.

Det är dock inte klart vilken typ av väg och val Günther-Wünsch syftar på här.

Dramatisk utveckling

Om man bara går tillbaka sju år, till 2017, var resultaten också dystra, men ändå mycket bättre än årets. Det framkom då att en femtedel av eleverna (i Berlin) inte uppfyllde minimikraven i läsning, att en tredjedel inte behärskade stavning och att en av fyra inte uppfyllde kraven i matematik. Och i motsats till resultaten från årets test, där hela 43 procent inte kunde förstå tyska muntligt, var andelen den gången blygsamma 17 procent.