Nyheter

Den ikoniska motorcykeltillverkaren Harley Davidson har beslutat att dra tillbaka sin nyligen antagna policy för DEI.

Detta sker efter omfattande kritik från företagets traditionella kundbas.

DEI står för diversity, equity, inclusion (mångfald, jämlika resultat, inkludering).

Beslutet, som tillkännagavs i ett pressmeddelande, innebär att företaget ställer in flera pågående projekt kring HBTQI+-frågor och feminism, enligt Fox News.

Anledningen till förändringen är ett växande missnöje bland företagets kärnkunder, som främst är konservativa och manliga motorcyklister. Harley Davidson fick en växande image efter filmen Easy Rider från 1969.


Filmomslag, Easy Rider

Missnöjet kulminerade efter att den högerorienterade Bobby Starbuck avslöjat delar av företagets nya policyprogram, som inkluderade feministisk utbildning för vita manliga anställda och deltagande i Pride-evenemang.

I ett pressmeddelande säger företaget följande:

”Det är avgörande för vår verksamhet att vi anställer och behåller de bästa talangerna och att alla medarbetare känner sig välkomna.

Som sagt, vi har inte haft en DEI-funktion sedan april 2024, och vi har ingen DEI-funktion idag. Vi har inga kvoteringar gällande anställningar och vi har inte längre mångfaldsmål för leverantörer.”

Harley Davidson har en image som den mest maskulina av alla motorcyklar, och en stor del av dess kunder är maskulina, konservativa män. Så många undrar hur de hamnade på det här spåret. En av dessa är Jesse Clay, en före detta Navy SEAL

– Jag tycker det är jättebra. Men de borde aldrig ha förändrats i första hand.

Problemet började när den tyske ledaren Jochen Zeitz tog över som toppchef. Men Bobby Starbuck startade en protest och fick stöd från många andra kunder.

– Vårt mål är att återföra förståndet till arbetsplatsen och bli av med den här typen av initiativ, säger Bobby Starbuck till Fox News.