Kommentarer

Amerikaner delar foton och videor av censur från både Facebook och Google. Nu frågar sig fler om detta inte är aktiv valpåverkan från mäktiga företag.

Det råder ingen tvekan om att eliten är nervös för att Donald Trump ska vinna valet. Det är också anledningen till att eliten, stora organisationer och företag har skänkt enorma summor till Kamala Harris.

Överst på givarlistan finns anställda i företag som Facebook (Meta) och Google.

Nu är det ganska många amerikaner som med rätta ifrågasätter om det finns en aktiv valpåverkan från teknikjättarna.

För i tidigare val har amerikaner inte haft stora sociala medier där de kunnat diskutera censur – eftersom det i stort sett likadant ut på alla plattformar. Men efter det att Elon Musk köpte Twitter, som nu heter X, har konservativa amerikaner tagit bladet från munnen.

Det första exemplet har hämtats från Facebook, som har satt bromsar och varningar på inlägg från dem som har delat den ikoniska bilden av Donald Trump efter attentatet i Butler, Pennsylvania.

Enligt Facebook har det varit en ”manipulerad bild”, och användare har fått följande meddelande:

”Altered photo in a post that you shared

Independent face-checkers reviewed a similar photo and said it was altered in a way that could mislead people.

Facebook determined your post has the same altered photo and added a notice to the post.”

Det skapade starka reaktioner från flera personer, som delade bilden för flera veckor sedan, men som plötsligt fick besked om att det var en manipulerad bild.

I flera dagar har folk taggat Mark Zuckerberg och andra toppchefer i Meta och efter stor press har Facebooks kommunikationschef Dani Lever gått ut med en ursäkt till X.

Med bakgrund av att teknikjättarna ständigt censurerar vissa ämnen, och hur de sätter käppar i hjulet för frågor som folk är engagerade i som de men inte gillar att det pratas om, är det svårt att tro att detta återigen bara var ett misstag. Som av en händelse dyker samma problem aldrig upp på andra sidan av det politiska spektrumet.