Nyheter

Krisen i den europeiska fordonsindustrin beror på att tillverkarna inte lyckas övertyga kunderna om fördelarna med elbilar, enligt EU-kommissionären Thierry Breton.

Uttalandet från Breton – som är den avgående kommissionären för den inre marknaden i den nuvarande kommissionen och förväntas tillträda en annan post i nästa – gjordes i en intervju med Handelsblatt på måndagen.

Volkswagenkoncernen, Europas största biltillverkare, meddelade nyligen att man för första gången kan komma att stänga fabriker i Tyskland.

”Jag är mycket oroad över tillkännagivandena om fabriksnedläggningar”, sade Breton till den tyska affärstidningen.”Situationen i branschen är «inte rosenröd», och det finns ingen anledning att «släta över det», anser han.

”Målet måste vara att bevara och upprätthålla vår expertis, vår innovation och vår konkurrenskraft.”

Istället händer det motsatta:

Enligt Breton är det ännu mer oroande ur kommissionens synvinkel att produktionen av elbilar i Europa minskar. Den faller under nivån på 1,8 miljoner fordon som uppnåddes 2023. Detta ökar handelsunderskottet med Kina: För elbilar uppgår det till 8,8 miljarder euro. Europa importerar därför betydligt fler elbilar från Kina än vad man levererar till Kina.

Det är upp till branschen att förklara vilka produkter kunderna bör köpa, säger kommissionären:

Breton tillskriver krisen i fordonsindustrin det faktum att europeiska tillverkare inte har lyckats tillräckligt bra med att övertyga kunderna om fördelarna med elektromobilitet. ”Marknaden för elbilar stagnerar”, varnade han. Försäljningen av elbilar i Europa har visserligen ökat något, med 1,3 procent i år. Elbilarnas andel av den totala bilmarknaden kommer dock att minska från 14,6 procent 2023 till 12,5 procent i år.

Breton anser bland annat att det behövs fler billiga elbilar:

Breton lyfter fram bristen på elbilar för massmarknaden som en viktig brist i den europeiska fordonsindustrin. Endast sex modeller med ett pris under 30.000 euro fanns tillgängliga i början av året. Det skulle inte ha funnits någon med ett pris under 20 000 euro.

Två modeller finns nu tillgängliga i Europa för under 20 000 euro. De kommer dock från kinesiska fabriker. Breton sade att det var avgörande ”att vi lyckas förena våra klimatmål med konkurrenskraft”.

Samtidigt som Europa förlorar mot Kina är det just Kina som sitter på de råvaror som Europa behöver för att konkurrera:

Hittills har Europa varit mycket beroende av Kina inom detta område. Breton befarar ”allvarliga risker i leveranskedjan, särskilt när det gäller batterikomponenter”.

EU:s överenskomna förbud mot försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer från 2035 förväntas komma under betydande press när nästa kommission under ledning av Ursula von der Leyen utses.