×

Nyheter

Den italienska regeringen, genom industriminister Adolfo Urso och transportminister Matteo Salvini, söker för närvarande allianser i EU för att stoppa unionens planerade förbud mot bilar med förbränningsmotorer från 2035.

Bakgrunden till initiativet är den dystra utvecklingen på marknaden för elbilar, rapporterar Rom-tidningen Il Messaggero.

Regeringen arbetar med frågan, med transport- och näringsministrarna Matteo Salvini och Adolfo Urso i spetsen. Båda letar efter politiskt stöd i Europa (där det redan har öppnats från Ungern, som innehar det roterande ordförandeskapet i EU-rådet, och Tjeckien), men också stöd från den europeiska och italienska bilindustrin (ACEA och ANFIA är redan eniga), liksom fackföreningarna.

ANFIA är en intresseorganisation för fordonsindustrin i Italien, medan ACEA är en europeisk branschorganisation, där BMW, Ford, Honda, Mercedes-Benz, Renault, Toyota och Volkswagen finns bland medlemmarna.

Nästa vecka kommer Urso att ta upp frågan i Bryssel:

På måndag presenterar Urso ett övergripande förslag om europeisk industripolitik för industrin för representanter för italienska företag och fackföreningar i industriministeriet. Han tar sedan med planen till Bryssel på onsdag/torsdag då de 27 länderna i EU-rådet ska ha ett möte om konkurrenskraft.

Salvini, som anser att förbudet från 2035 måste ses över i början av 2025 och inte 2026 som planerat, har redan lobbat för frågan:

Redan i går presenterade Salvini förslaget i Budapest, under det informella mötet mellan de europeiska transportministrarna. Ministern sa att ”det är nu uppenbart för alla att enbart el inte fungerar”.

”Klimat- och energipolitiken får inte äventyra fordonsindustrins konkurrenskraft”, sa Ungerns transportminister Janos Lazar under mötet i Budapest.

Italien vill även revidera andra klimatpolitiska insatser inom bilindustrin, såsom kraven på minskade totala CO2-utsläpp från biltillverkarnas produktionsflotta.

Urso har sökt stöd från sina spanska och österrikiska ministerkollegor, men det finns en stor politisk lista att gå igenom.

I Europa finns det motstånd från hälften av majoriteten som stöder Ursula Von der Leyens kommission: Socialisterna, De Gröna och delar av Partido Popular och de liberala partierna driver på för att det inte ska beviljas någon reträtt när det gäller gröna mål.

Men i European People’s Party (EPP), som består av de gamla, nominellt konservativa partierna i Europa, är det många som fått kalla fötter av klimatpolitiken som håller på att sänka den europeiska bilindustrin.

En av de mest centrala frågorna i Ursula von der Leyens andra mandat är om majoriteten hon har bakom sig i EU-parlamentet kommer att hålla på sikt. Ett val mellan utsläppsminskningar och välstånd skulle potentiellt kunna splittra denna majoritet.

Inför italienska industriledare har Italiens premiärminister Giorgia Meloni redan sagt att EU:s utsläppspolitik är ointelligent.