×

Kommentarer

”Wollter Gate” har blivit the gift that keeps on giving. Den ursprungliga kritiken intensifierades efter den famösa intervjun med SVT:s programchef Eva Beckman i Aktuellt, och för varje dag dyker nya perspektiv upp. Under fredagen meddelade SVT att man beslutat att lyfta programserien Naken med Stina Wollter ur tablån. Det är en sund reaktion. Svenskar i allmänhet gillar inte folk som sprider antisemitism och judehat.

”Märkligt” när antisemiter behandlas olika

Men nu kommer kritik från ett nytt håll, nämligen från en annan antisemit och judehatare som blivit kränkt över att Wollter får bättre behandling än honom själv. SVT ”behandlar vita kvinnor annorlunda än muslimska män”, menar Hamid Zafar och tillfogar: ”Hanteringen av Stina Wollter är märklig”.

Expressens rubriksättare slår huvudet på spiken när Zafars debattartikel får rubriken Stina Wollters judehat är okej – men inte mitt. Zafar är nämligen upprörd över att antisemiten Stina Wollter får leda en programserie på SVT efter elva månaders karens, medan antisemiten Hamid Zafar fortfarande är untouchable i public service trots att det var fyra år sedan hans åsikter avslöjades.

Det är alltså inte antisemitismen i sig som är problematisk i Zafars ögon, utan behandlingen av antisemiterna.

”För nästan exakt fyra år sedan valde SVT att stryka mitt deltagande i ’På spåret’. Detta mot bakgrund av att DN i ett reportage beskrev hur jag anonymt uttalat mig antisemitiskt. Det rörde sig om uttalanden som jag hade gjort flera år tidigare.

Ingen programchef från SVT gick då för fyra år sedan ut till mitt försvar och hävdade att det jag skrivit inte hade med ’På spåret’ att göra. Eller att det var skrivet i ett annat sammanhang som inte hade någon koppling till programmet”, skriver Zafar.

Skillnad på folk och folk

Hamid Zafar är kränkt, nu när han: 1) har insett att det är skillnad på folk och folk, och 2) det drabbar honom negativt. Det Hamid Zafar däremot inte har insett, är att han nu gör en erfarenhet som den svenska majoritetsbefolkningen är välbekant med sedan länge: att det finns en etablerad rangordning i det svenska samhället, och den rangordningen avgör vem som får ta plats och vem som sållas bort, vem som kan kancelleras och vem som tas i försvar – men också vem som kan få komma tillbaka in i stugvärmen och vem som får stanna utanför.

Det handlar inte om vad som görs, utan om vem som gör det.

Men det har Hamid Zafar inte behövt inse tidigare. Han tror därför att två antisemiter kommer att bedömas lika av SVT, eftersom bägge två uttryckt samma antisemitism och judehat i samma sociala medier. Zafar har missat rangordningen som säger att han – som invandrad och muslimsk man – visserligen alltid kommer att trumfa en random etnisk svensk person, men samtidigt kommer att prioriteras lägre än en kvinnlig feminist med vänsterpolitiska åsikter och en kändispappa. Även om hon är etnisk svensk.

Den svenska prioriteringstrappan

Något förenklat kan prioriteringstrappan som existerar i det svenska samhället, och alltså även inom svensk public service, beskrivas som följer (rangordning från lägst till högst prioritering):

  • Etniskt svenska, heterosexuella män med konservativa åsikter befinner sig längst ner, och får alltid hånas och nedvärderas.
  • Etniskt svenska, heterosexuella män.
  • Etniskt svenska, heterosexuella kvinnor.
  • Invandrade män.
  • Invandrade kvinnor.
  • Invandrade muslimska män.
  • Invandrade muslimska kvinnor.
  • Invandrade muslimska kvinnor med hijab.

Sedan kommer VIP-nivån, där det blir svårare att prioritera mellan kategorierna. Här återfinns personer vars familjer är kända inom press och media, radikalfeminister, personer som är öppna med sin identitet som HBTQI+ (särskilt transsexuella män som ”blivit kvinnor”), klimat- och mångfaldsaktivister och personer med tydligt socialistiska (gärna kommunistiska) åsikter. Stina Wollter är dessutom både överviktig och ”kroppsaktivist”, vilket ger henne extrapoäng som placerar henne högre än Hamid Zafar. Trots att Wollter, med Zafars ord, är en ”vit kvinna” och han en ”muslimsk man”.

”Rasism och islamofobi”

Erfarenheten av att rangordnas lägre än en vit kvinna tycks vara mer än Zafar kan hantera. Kanske är han inte bara antisemit, utan även en rasistisk gynofob? Han blev hur som helst så kränkt och upprörd att han kände sig tvungen att offentliggöra sina ömma tår genom att sticka en offerkofta i debattartikelformatet XXXL. Reaktionen när även Zafar tvingades inse att det existerar ”dubbla måttstockar” var inte vacker, men talande:

”Antingen har SVT ändrat sin tidigare policy och bestämt sig för att i efterdyningarna av 7 oktober 2023 ha en mer förlåtande policy gentemot antisemitiska uttalanden. Eller så spelar det roll vem som gör dessa uttalanden.

Då lider SVT av rasistiska och islamofobiska strukturer som innebär att man har en mer tillåtande attityd till antisemitiska uttalanden om en vit kvinna från kulturetablissemanget uttrycker dem. Om däremot liknande uttalanden kommer från en muslimsk rasifierad invandrarman så vidtas genast bestämda åtgärder.”

Rasism och islamofobi, alltså. Så överraskande.

Välkommen i klubben!

Men jag har bara en sak att säga Hamid Zafar: Välkommen i klubben! Du skaffar dig nu erfarenheter genom samma behandling som vi etniska svenskar har mött morgon, middag och kväll under de senaste decennierna, nämligen att vackert behöva ställa sig sist i kön.

Vi har fått lämna plats i bostadsköerna, i rekryteringarna där arbetsgivarna ”prioriterar mångfald” och vi ska synas så lite som möjligt i reklamsammanhang. Nu får du se dig passerad av Stina Wollter, som du menar behandlas bättre än dig trots att ni är bärare av samma smutsiga tankegods. Men du har samtidigt passerat andra, många gånger om. Ser du inte det?

Har du normaliserat gräddfilen, Hamid Zafar?

Ser du inte att du fick åka gräddfil i många år, Hamid Zafar? Tack vare din invandrarbakgrund, din melatoninhalt, din religiösa hemvist? Visst var du en duktig debattör, du hade många goda idéer och du var kompetent – men det var många andra också, utan att de hyllades och gavs samma möjligheter som du fick, just för att du var ”en muslimsk rasifierad invandrarman”.

Du anställdes som barn- och utbildningschef i Mullsjö kommun, utredare på Skolinspektionen och som rektor på Sjumilaskolan i Biskopsgården. Du blev tongivande debattör, poddare och kolumnist i Göteborgs-Posten. Du valdes in i Moderaternas integrationskommission, sommarpratade i Sveriges Radio och fick synas i både seriösa och mindre seriösa sammanhang i SVT. År 2018 utsågs du till ”Årets svensk”. Självklart hade du inte nått de positionerna om du varit inkompetent, men tror du verkligen att du varit den absolut mest kompetente i alla dessa sammanhang? Har du inte förstått att du inte haft en chans om du varit exakt lika kompetent men hetat Hasse Svensson och kommit från Arboga istället för från Afghanistan?

Nu får ”Rektor Hamid” stå tillbaka, och det klarade han inte. Han blir istället kränkt och avundsjuk på en vit kvinna. ”Hon får vara antisemit, men inte jag! Dumma, dumma SVT!” Vad är det man brukar säga på utrikiska? Dog eat dog. Vi andra tittar på och poppar popcorn.

PS. Vill du ha ett tips på hur du kan återerövra en plats i public service, Hamid Zafar? Det är enkelt. Köp en peruk, pumps och lösbröst, klä dig i kort-kort, spackla dig med smink och kom ut som ”kvinna”. Då får du snart gråta ut hos Malou på bästa sändningstid. Sedan är allt som vanligt igen, du blir erbjuden både talk show och en ministerpost. Då är det Stina Wollter som får skriva kränkta debattartiklar. DS.