EU:s planerade förbud mot nya bilar med förbränningsmotorer från 2035 kommer att få den europeiska bilindustrin att krympa radikalt och hota själva hjärtat av branschen, sa BMW:s vd Oliver Zipse under ett branschmöte i samband med en bilmässa i Paris på tisdagen.
Zipse sa också att fackets planerade utsläppsgräns för CO2 år 2035 är orealistisk, rapporterar The Guardian.
BMW-chefen efterlyser en uppmjukning av EU:s regler som kommer att sätta branschen i en bättre position att möta konkurrens från Kina.
”En korrigering av 100 % BEV (Battery Electric Vehicles)-målet 2035 som en del av ett omfattande CO2-reduktionspaket kommer också att göra europeiska OEM-tillverkare (Original Equipment Manufacturers) mindre beroende av Kina för batterier”, tillägger Zipse och hänvisar till Pekings dominerande ställning.
Det är så småningom flera stora aktörer som tagit upp kampen mot EU:s stela politik på området:
Biltillverkare som BMW, VW och Renault, liksom den italienska regeringen, har krävt att CO2-målen ska mildras eller försenas.
BMW-chefens agerande på tisdagen kommer att få varningsklockorna att ringa i Bryssel, kommenterar The Guardian.
EU har tillåtit kraftiga höjningar av tullarna på kinesiska bilar, men det kan vara kontraproduktivt, säger en annan senior chef inom bilindustrin:
I måndags sa Carlos Tavares, vd för Stellantis, som äger Fiat, Citroën och Vauxhall, att de föreslagna tullarna på kinesiska bilar skulle leda till att fabriker stängs i Europa eftersom de skulle pressa Peking att flytta produktionen till kontinenten i direkt konkurrens med europeiska märken.
Spanien och Ungern är bland de europeiska länder som är nuvarande produktionsplatser för kinesiska elbilar.