×

Ur flödet/i korthet

I juni 2023 stod en Volkswagen ID.5 från 2022 med endast 360 mil på mätarställningen parkerad i ett garage för tre radhus i Vällingby, nordväst om Stockholm, när den plötsligt fattade eld. Den kraftiga och ostoppbara branden som följde gjorde att branden spred sig till tre radhus. Två av de nedbrunna radhusen i Vällingby var försäkrade hos Länsförsäkringar och bilen hos If och nu kräver Länsförsäkringar så kallad regressersättning.

Enligt Samnytt vägrar If att betala och nu stäms bolaget av Länsförsäkringar på flera miljoner kronor i trafikskadeersättning. I stämningsansökan hänvisar Länsförsäkringar till en EU-dom från 2019 där det ska anses att elbilen var i trafik när branden uppstod. Tekniska undersökningar visar att branden ”troligen” startade i det 12-voltssystem som elbilar konstigt nog är utrustade med. Detta är orsaken till de allra flesta bilbränder oavsett drivkälla, men litiumpaketet gör bränder i batteribilar nästan omöjliga att släcka.

Carl-Ian Bissmark, enhetschef på räddningstjänsten i Storgöteborg, säger till SVT att vi har ett jätteproblem i framtiden om inte folk blir mer medvetna om farorna kring den pågående elektrifieringen av samhället. Han avråder från att ladda på kvällar, nätter eller när man inte kan övervaka batteriet. Dessa problem var mycket förutsägbara, men eftersom det ”gröna skiftet” antogs, infördes och genomfördes utan riskbedömningar kommer problemen som en överraskning för alla. Sådan slarv kommer att kosta liv.

Lämna ett svar