×

Nyheter

”Europa saknar både infrastruktur och teknik för en snabb övergång till elbilar, och EU:s förbud mot nya bensin- och dieselbilar från 2035 måste ses över snarast”, sade Emanuele Orsini, chef för Italiens största industriförbund, i Bryssel på onsdagen.

”EU planerar en sådan översyn 2026, men problemen på bilmarknaden visar att vi behöver svar mycket tidigare och översynen måste tidigareläggas till början av 2025”, sade chefen för Confindustria, som har mer än 150.000 medlemsföretag med totalt cirka 5,4 miljoner anställda.

Orsini efterlyste förutsägbarhet för företagen. Quotidiano Nazionale citerar den italienska industrimannen:

”Våra företag kommer inte att göra nya investeringar i fordonsindustrin om det inte finns någon strimma av hopp. De investeringar som görs idag har en återbetalningstid på 7-10 år. Vi måste åter öppna tidslinjen 2035, utan om, och eller men.”

Orsini betonade också behovet av teknikneutralitet, dvs. att inte kategoriskt utesluta vare sig biobränslen eller vätgas – även om han inte tror på vätgas, som han menar har problem med säkerhet, lagring och transport.

Confindustrias VD efterlyser pragmatism:

”Vi är inte emot el- eller hybridbilar, men vi säger att det är en fråga om timing. Övergången sker inte inom den tidsram som definierades av den tidigare kommissionen och det råder ingen tvekan om att det behövs åtgärder för att finansiera produktionen i Europa och Italien.”

Vad som istället händer är att Europa nu uppmuntrar utländsk teknik när man borde uppgradera sin egen, säger han.

”I Italien är vi inte redo att ersätta 42 miljoner bilar så snabbt som EU planerar”, sade Orsini, enligt ANSA. Chefen för Confindustria anser att det för närvarande inte heller är möjligt att erbjuda italienska kunder ett rimligt pris för elbilar, enligt den italienska nyhetsbyrån.

Han får medhåll av Antonio Sbarra, chef för CISL, som är en av de tre stora sammanslutningarna av arbetstagarorganisationer i Italien, med drygt fyra miljoner medlemmar.

”Vi instämmer helt i och delar detta larm från Confindustrias ordförande Orsini när han med rätta påpekar att vi har mycket snäva tidsfrister framför oss. Vi måste skjuta upp det här stoppet för förbränningsmotorer som är satt till 2035.” […] ”Vi anser att denna inriktning för att ta diskussionen 2026 bör påskyndas, just för att avvärja risken för att hela industri- och produktionskedjor faller sönder”.

I Bryssel sade Confindustria-chefen också att han stöder förslagen om att höja tullarna på bilar som importeras från Kina. EU News skriver:

Det finns modiga och rätta val, till exempel att stoppa den kinesiska konkurrensen för batteribilar, som den italienska industrin vill. ”Vi är för” EU-kommissionens förslag om tullar, klargjorde Orsini […] eftersom ’vi måste försvara våra leveranskedjor’.

Orsini anklagade EU för att sakna både strategi och mod. Han avfärdade inte det ”gröna skiftet”, men sa att det inte var möjligt att genomföra det snabbt, enligt EU News.

Upproret mot det ”gröna skiftet” involverar nu både arbetsmarknadens parter och regeringen i Italien. Premiärminister Giorgia Meloni nyligen berömde Orsini vid Confindustrias nationella möte, där hon också kallade EU:s ”Green Deal” för en katastrof.