Toyota ger efter för anti-woke-mobben, skriver Pink News.
För politiserat
Biltillverkaren har meddelat att de i USA inte längre kommer att sponsra sexuella minoritetsgrupper.
I ett memo som skickades till 50 000 amerikanska anställda och mer än 1 500 återförsäljare förklarade företaget att beslutet togs på grundval av det mycket politiserade offentliga samtalet om företagets åtaganden för så kallad mångfald, rättvisa och inkludering.
Ingen mer könsförvirring
Beslutet kom bara en vecka efter att anti-woke-aktivisten och filmskaparen Robby Starbuck beskrev ett antal woke initiativ inom företaget, inklusive företagets finansiering av grupper som motsätter sig lagar som förbjuder könsbytebehandling av minderåriga och bildandet av ras- och könssegregerade grupper för arbetstagarna. De kommer inte heller att sponsra drag queen-sommarläger för barn.
It’s time to expose Toyota.@Toyota has been one of the most trusted brands in America but they’ve gone totally woke.
Here’s some of what we found:
• Toyota sponsored a drag queen program at a summer camp for kids identifying as LGBTQ+.
• Toyota opposes laws that ban sex… pic.twitter.com/bmcWPftjT4
— Robby Starbuck (@robbystarbuck) September 26, 2024
Komplimanger
Robby Starbuck gav Toyota komplimanger för beslutet:
Se dette innlegget på Instagram
Det antyddes också att Toyota i framtiden endast kommer att sponsra evenemang relaterade till utbildning i naturvetenskap, så kallade STEM-ämnen.
Bloomberg skriver att Toyota även kommer att avbryta sitt engagemang i Human Rights Campaigns årliga Corporate Equality Index, där företaget en gång i tiden hade en perfekt score för sitt engagemang för ”diversity, equity, inclusion”.