×

Ur flödet/i korthet

Vad gjorde Jaguar när Bud Light tappade 30 procent av sin försäljning? De svarade ”Hold my beer!” Jaguars nya reklam skickar chockvågor genom bilälskare runt om i världen. 

Förresten heter det legendariska bilmärket Jaguar inte Jaguar längre, de har bytt namn till JaGUar. Den här skiten kan man inte hitta på! Verkligheten överträffar dystopierna, som jag en gång skrev på stenåldern.

Alexander Lahrman lyckas inte dölja sitt förakt i en kommentar i The Spectator.

Tillsammans med Aston Martin och Rolls Royce är Jaguar för de flesta människor ett av de stora brittiska bilmärkena. När inspektör Morse körde runt på de inte så trevliga gatorna i Oxford i sin vinröda Jaguar Mark II, blev den implicita associationen mellan den fruktansvärda engelska detektiven och den eleganta bilen en som stannade kvar i tittarnas medvetande långt efter serien.

Jaguar har alltid varit det sällsynta företag som har förmedlat en medfödd känsla av stil och klass under hela sin sekellånga existens. Så varför har de bestämt sig för att torpedera sitt hårt vunna rykte på ett så förvånansvärt ofrivilligt sätt?

Jaguar har gjort en så märklig serie av misstag och felsteg att jag var tvungen att dubbelkolla att det inte var den 1 april. Inte sedan Apple bestämde sig för att begå harakiri tidigare i år med en lika förvirrande och idiotisk iPad Pro-reklam har ett företag kommit med en så verkligt dyster idé.

Den nya bilden för Jaguar (förlåt, JaGUar) har en helt absurd uppsättning idiotiska och meningslösa slogans, som Copy Nothing, samtidigt som man kopierar uppvaknande galenskap a la Gilette och Bud Light. Men det finns mer: Liv levande, ta bort det vanliga, bryt formar.

den norska webbplatsen kan du läsa följande goda skäl att köpa en JaGUar:

För att främja originalitet, bli inspirerad, en symbol för förändring, ta bort det vanliga. Tja, jag föredrar det gamla originalet och inspireras inte av den här vansinniga reklamkampanjen. Förändring är inget att hurra för så länge man förvandlar något elegant till något groteskt.

Jaguar var aldrig något vanligt, utan något unikt. Nu, å andra sidan, har Jaguar förvandlat sig själv till ett vanligt, woke företag i full sprint mot sin undergång.

Då är det själva annonsen. Vi ser många saker här, men själva bilen hade inte JaGUar plats för. Jag antar att den pressades ut av den obligatoriska överviktiga mörkhyade kvinnan, i sällskap med en hel massa futuristiska monster där normalitet som vanligt föraktas och kasseras.

Vem i hela friden skulle vilja köpa en bil från det här företaget? Var är den brittiska elegansen och stoltheten? Vem betalar marknadschefen, som måste tjäna miljoner om året, för att leverera det här skräpet?

Vad säger aktieägarna? Kommer de verkligen att acceptera att se sitt aktievärde sjunka bara på grund av sådana desperata försök att anpassa sig till väckelsen, minst fem år för sent?

Reaktionerna har varit snabba och negativa. Ingen annan än Teslas VD Elon Musk kom med den enkla frågan: ”Säljer du bilar?”

De annonserar inte bilar, utan könlösa varelser som liknar människor, så Musks fråga är legitim.

Möjligen är de gamla föreningarna och traditionerna som är förknippade med varumärket anakronistiska nu och det behövde någon form av återuppfinning.

Men detta fräcka, frenetiska och helt missriktade beteende känns lika rått och respektlöst som om någon hade sprutat graffiti över hela Cenotaph.

Morse dog som bekant av en hjärtattack under sitt sista fall. Om han kunde se vad som har gjorts med hans älskade bilar skulle det krossa hans hjärta igen.

Tidigare har Gillette visat annonser där en pappa lär sin dotter att raka skägget, och Googles ägarbolag avskaffade vita människor. Bud Light tyckte att det var genialt att samarbeta med en vuxen man som låtsades vara en ung flicka.

Ingen av dessa saker ledde till någon större ekonomisk framgång, minst sagt.

Nu följer ett stolt brittiskt bilmärke efter, låt oss hoppas att Kid Rock fortfarande har lite ammunition kvar.

Läs också:

Kid Rock tog fram geväret när öltillverkare samarbetade med transa