×

Kommentarer

Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad.
Men hur skall de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Hur skall de kunna tro på den som de inte har hört? Hur skall de kunna höra utan att någon förkunnar?
Rom 10:13-14

Julen närmar sig och som vanligt diskuteras det om grundskoleelever ska få delta i julgudstjänster eller inte. I år anser de som är för en nej-röst att de har ett trumfkort. Från och med augusti är det uttryckligen förbjudet att predika i norska skolor. Enligt den nya utbildningslagen skall utbildningen inte vara predikande.

Utbildningsminister Kari Nessa Nordtun håller dock inte med och säger till NRK att lärare utan problem kan skicka sina barn till skolgudstjänster. Hon påpekar att det är frivilligt och att ingen behöver vara rädd för att ”deras barn ska bli djupt religiösa av den anledningen”, och säger:

Det framgår tydligt av förarbetena till den nya skollagen att Stortinget inte hade för avsikt att göra några förändringar i skolornas möjlighet att erbjuda eleverna att delta i skolgudstjänster. Det finns alltså inga materiella ändringar i det ändringsförslaget.

En lärare kan inte stå i ett klassrum och säga att en religion är den enda rätta, det är vad vi förbjuder.

Men vad är egentligen predikan? Nyligen föreslog KrF:s riksdagsledamöter en översyn av statens syn på kön, även när det gäller utbildning, och de föreslog bland annat att staten ska

se till att det görs en översyn och nödvändig revidering av riktlinjer och läroplaner för skolan när det gäller undervisning om kön utifrån medicinsk och professionell kunskap.

Utbildnings- och forskningsutskottets reaktion var inte att missförstå. Tron på människor med flytande könsidentiteter är något som elever bör få lära sig, och vi kan läsa följande i utskottets protokoll:

Kommittén anser att öppenhet och acceptans för alla är viktigt, och att skolan ska vara en plats fri från trakasserier, diskriminering eller mobbning. En god och omsorgsfull undervisning om könsidentitet och könsinkongruens är viktig för såväl lärare, hälsovårdare som elever.

Kommittén anser att skolans undervisning ska bidra till att skapa goda attityder, främja jämställdhet och respekt. Läroplanerna ska underlätta en god ram och mål för en god undervisning.

Stortinget har tidigare uttalat att rätten att identifiera sitt eget kön är en fråga om mänskliga rättigheter, och om vi lyssnar lite noggrannare förstår vi att detta inte är en demokratisk debatt, utan dyrkan av en ny världsbild och gynnandet av en ny verklighetsuppfattning.

Andra i utskottet anser att förslaget från KrF inte kommer att stärka den värdegrund som skolan vilar på och att förslagen inte kommer att vara rätt åtgärd för att förhindra mobbning och utanförskap för de berörda och deras familjer.

Det är därför tydligt varför den stora majoriteten av utskottet sa nej till förslaget från KrF: Det handlade om vad de anser bör läras ut i norska skolor och vad som är problemet.

Preaching gör det ändå, frågan är vad.

Normer har en utgångspunkt, och den moraliska utgångspunkten för våra traditionella normer kring kön och sexualitet är kristendomen och Jesus Kristus, och han var inte intresserad av att tillfredsställa sin omgivning. Tvärtom, faktiskt. Till skillnad från prästerna i vår nya religion bjöd han in människor till förändring, till en helig relation, ett rent liv och en uppmaning att tolerera allt, inklusive kränkningar.

I den kristna tron kallas det för helgelse. För den moderna sekulära politikern är det hädelse, för när målet är ett hundraprocentigt jämlikt samhälle kan man inte acceptera en tro som predikar raka motsatsen: att frälsningen ligger i att förneka sig själv och följa honom, Jesus Kristus – en Gud som inte erbjuder den typ av normativ jämlikhet som moderna sekulära drömmer om, men som ger oss vår frihet tillbaka.

Och det är därför Kari Nessa Nordtun inte kan tillåta någon att säga att en religion är sann och andra inte. Den stora paradoxen är att hon inte inser att ett sådant synsätt också har ett tydligt inslag av predikan, och att hon inte ser det religiösa perspektivet i det som redan predikas.

Vi bör därför inte vara förvånade över att staten tillåter att radikal genusteori blir en del av skolans läroplan. Det är lika naturligt som att kristendomen var ett centralt ämne i skolan i en tid då statsmakterna ville bygga samhället på kristen tro. Dagens utbildning handlar till stor del om ”befrielse” på två plan: att befria barnens sexuella instinkter och från traditionella normer, men också från den religion som var utgångspunkten för dessa normer. Detta är en grad av frihet som till och med Freud skulle ha funnit problematisk. Men denna frihet predikas nu i skolorna.

Det är dock inte bara människans förmåga att välja kön och liberal relationsetik som predikas i norska skolor. När de går ut den norska skolan ska alla elever vara övertygade om att det enda vettiga är att tro att universum skapades ur tomma intet. Tron på en skapare förkastas. Eleverna utsätts för predikningar, och av någon anledning är det tillåtet att predika att Gud är död, men inte att han lever.

Det är därför riksdagen ägnar så mycket tid och kraft åt att diskutera hur vi ska förändra våra attityder och normer och är beredd att stifta lagar som reglerar de mest intima relationerna mellan människor. Det är känslorna, den psykologiska människan, som står i centrum, och då är vi inte längre en klassisk demokrati, utan ett samhälle där målet är att utrota allt som de uppfattar som ont, och roten till det. Denna ondska definieras som handlingar och uttalanden som lagstiftarna finner stötande. Även att hindra könsförvirrade ungdomar från att förstöra sina egna kroppar, denna moderna form av könsstympning, är oacceptabelt.

En livsfilosofi som handlar om total jämlikhet i normer kommer följaktligen att kräva total tolerans. För, som filosofen Alexander Grau påpekar, när vi alla är jämlika måste samhället tolerera varje form av individuell frigörelse, hur absurd den än kan verka. Vi måste acceptera allt och vara ”helt öppna” för allt. Allt annat är diskriminerande.

Detta är det moderna sekulära samhället i några få meningar. Det är lätt att förstå att med en sådan verklighetsuppfattning är det svårt att få plats med julgudstjänster och den kristna trons normer för kön och sexualitet. Förespråkarna hävdar att de odlar mångfald och frihet. Statens nya livsfilosofi är inte en privatsak, den predikas varje dag i norska skolor.