Studenter på attraktiva universitetsutbildningar kan inte läsa böcker – trots att de har höga betyg från gymnasiet. Nu slår lärarna larm, efter att ha tvingats införa nya moment och sänka kraven för att hjälpa studenterna att klara sig genom utbildningarna.
Svenska universitetsstudenter saknar förmåga att läsa långa, flödande texter och kan därför inte tillgodogöra sig kurslitteraturen. I en artikel publicerad i Sydsvenskan frågar sig tidningen om den dåliga läsförmågan beror på sociala medier, ljudböcker eller digitaliseringen.
Professor Jesper Falkheimer vid institutionen för strategisk kommunikation på Campus Helsingborg menar att studenterna svarar i vad han kallar ”power-point-form”.
– Våra studenter är väldigt ambitiösa och duktiga, men läskapaciteten har förändrats, det är ganska uppenbart. Jag upplever att de är formade av powerpoints, man har ett stort fokus på att läsa i punkter, säger Falkheimer.
Professorn får medhåll av kollegan Elisabeth Friis, lektor i litteraturvetenskap vid Lunds universitet, som menar att många studenter blir chockade när de inser att de måste läsa böcker. Inte sällan slutar det med att studenten ger upp.
– De säger: ”Jag kan inget, jag vet inget, please help me”, säger hon.
– En del av studenterna har inte de förkunskaper man kan förvänta sig med tanke på de höga antagningspoängen. Därför har vi infört nya moment för att hjälpa dem att komma in i högre studier.
De lärare Sydsvenskan har talat med är överens om att man har behövt förändra utbildningarna för att studenterna ska kunna godkännas. Framför allt har kraven på skrivna texter behövt sänkas.