×

Nyheter

Det tyska teknikföretaget Schaeffler AG, som levererar delar till fordons-, flyg- och verkstadsindustrin, meddelade på tisdagen att 4 700 av företagets arbetstillfällen kommer att försvinna i Europa, inklusive 2 800 i Tyskland.

Nedskärningarna kommer att ske på tio platser i Tyskland och fem andra platser i Europa och två anläggningar kommer att stängas helt, rapporterar Die Welt. Bakgrunden är en sjunkande efterfrågan på marknaden, inte minst från bilindustrin, uppger den tyska tidningen.

Anledningen till neddragningen är enligt företaget den ihållande ekonomiska svagheten. ”Särskilt i Europa är efterfrågan i många sektorer ihållande svag, vilket leder till överkapacitet på tyska och europeiska platser”, förklarar styrelseledamoten Sascha Zaps. Inom maskinindustrin drabbas särskilt Schaeffler-avdelningarna i Schweinfurt och Homburg.

Schaeffler levererar delar till elbilar, men det har inte förhindrat svårigheter:

Samtidigt har tillväxten av delar till elbilar varit mindre stark än väntat. Enligt rapporten är Herzogenaurach, Schwalbach och Regensburg de viktigaste platserna inom fordonsindustrin som berörs.

Vissa företag flyttar till Kina:

Dessutom leder ”ökad konkurrens till ytterligare pris- och kostnadspress och ökad lokalisering av utvecklingstjänster, särskilt till Kina”. Det finns ”inga alternativ” till åtgärderna, förklarade vd Klaus Rosenfeld.

Avindustrialiseringen av Tyskland är alltså på gång.

Die Welt kallar dessa senaste nedskärningar för ”ytterligare ett hårt slag” för branschen, där en hel kedja av underleverantörer också drabbas av problem hos biltillverkarna. I en färsk undersökning svarade 38 procent av de tillfrågade företagen i leverantörskedjorna att de förväntar sig svårare tider.

Den italienske bilförsäljaren Massimo Capretti, som säljer bilar från Hyundai och Mazda i Brescia, och tillhör en familj som har varit i bilbranschen i hundra år, levererar en kalldusch i en nyligen genomförd intervju med Corriere della Sera:

Problemen hos Volkswagen är bara toppen av ett isberg, tror Capretti, som med vad han kallar en veritabel invasion av kinesiska bilar säger att han inte ser någon framtid för bilindustrin i Europa. I framtiden kommer det inte heller tillverkas bilar i Italien och landet kan i bästa fall lyckas förbli en tillverkare av delar, lyder hans dystra spådom.