×

Nyheter

Den 25 november tillbringade det kinesiska fartyget Ocean 28 en hel dag med att segla över en av de viktigaste gasledningarna från Norge till Storbritannien, kallad Langeled. Den går från Nyhamna på ön Gossa och sträcker sig 1.166 kilometer, en av de längsta i världen. Det kinesiska fartygets rörelser var anmärkningsvärda.

Karta: Norske Shell

Det är thebarentsobserver.com som skriver om händelsen. Det är det tredje fallet av ett kinesiskt fartyg som rör sig nära kritisk infrastruktur på ett misstänkt sätt.

Ocean 28 hade varit till sjöss i två månader och seglat längs kusten när det plötsligt gjorde en skarp sväng och gick över gasledningen. Där kryssade den fram och tillbaka under en hel dag.

 

Ocean 28 är den gula linjen. Man kan tydligt se att den cirklar över samma punkt där gasledningen går. Foto: Kustbevakningen.

Ocean 28 seglade från den kinesiska hamnstaden Zhangjiagang i september och tog den norra sjövägen. Detta är något märkligt eftersom fraktfartyget inte är klassificerat som en isbrytare.

Den 25 november anländer fartyget till den norska kusten, där det gör en skarp sväng och seglar mot Nyhamna.

Varför skulle ett kinesiskt fraktfartyg ändra kurs och korsa en av Norges viktigaste gasledningar under en hel dag? Karta: goradar.ru.

Kina framstår som en säkerhetspolitisk utmaning i närområdet, både i Östersjön och nu även utanför Norges kust. Politisk återhållsamhet märks bland myndigheterna, men svenskarna har sagt rakt ut att de två avklippta kablarna i Östersjön berodde på sabotage.

Det inträffade även en incident i oktober förra året där ett kinesiskt fartyg var inblandat. ”Att Kina opererar i nordiska vatten gör den politiska och militära ledningen djupt obekväm. Vad är syftet? Varför jävlas Kina med de nordiska länderna?”

Situationen kring Yi Peng 3 är oklar. Fartyget befinner sig fortfarande utanför Jyllands kust. Ett av ankrarna är tydligt skadat efter att ha släpats längs botten i mer än tio kilometer.