Den 3 januari upptäckte Taiwan att en viktig maritim internetkabel hade kapats strax utanför landets territorialgräns av ett fartyg som opererade under olika identiteter. Det har länge förutspåtts att Kina kommer att starta en attack genom att införa karantän mot Taiwan.
På fredagen 3 januari, cirka kl. 12:40 lokal tid, upptäckte Chungwha Telecom ett avbrott i sin Trans-Pacific Express (TPE) kabel, som den äger och driver tillsammans med AT&T, China Telecom, China Unicom, Chunghwa Telecom, KT, NTT och Verizon.
Platsen var strax utanför 12-milsgränsen för Taiwans territorialvatten, norr om den stora taiwanesiska hamnen Keelung, i den norra änden av önationen Taiwan.
Genom att klippa en viktig kabel två veckor före Trumps installation visar kineserna att de vill testa den nya administrationen. Kina har världens största flotta. Kommer Trump att våga konfrontera Kina i vad landet uppfattar som sin egen maritima bakgård?
Det var kinesiska fartyg som kapade kablarna i Östersjön, både i oktober 2023 och i november 2024.
Fartyget den här gången var det Hongkong-ägda ”Shunxing39” (IMO 8358427), registrerat i Kamerun.
Taiwans kustbevakning försökte borda fartyget, men kraftig sjögång gjorde det svårt och fartyget flydde och satte kurs mot Sydkorea. Den politiska situationen där är förvirrande. Demokratiska partiet försöker avsätta presidenten och ställa honom inför riksrätt. Demokraterna står under inflytande av det kinesiska kommunistpartiet.
”Shunxing39” (IMO 8358427) stänger av sin transponder och har opererat med sex olika identiteter.
Taiwan befarar att kabelavbrottet förebådar en mer aggressiv kinesisk linje. Det kommer att vara Trump som måste ta itu med en kris i skapandet.
I en intervju med Voice of America sa Ray Powell, chef för Stanford Universitys Sealight-projekt, att det kinesiska fartyget har opererat mellan Keelung och Busan i Sydkorea ”under två olika namn, två olika flaggor och sex olika identifikationsnummer under de senaste sex månaderna”.
Ray tillade: ”Att ha minst sex olika registreringsnummer tyder på att detta fartyg är angeläget om att vara utanför nätet eller svårt att spåra & #8230; det är gömt bakom ett privat företag baserat i Hong Kong med en ägare i Kina och flaggor från afrikanska länder, vilket håller de kinesiska myndigheterna borta från fartygets aktiviteter”.
Kina har expanderat sin flotta i rekordfart utan större uppmärksamhet, medan USA har försummat sin egen. Trump lovar att rusta upp flottan. Han fick frågan av Hugh Hewitt om han var någon som skulle investera i flottan.
President Trump sa: ”Vi behöver fartyg. Och vi kanske måste gå på ett annat sätt än du normalt skulle göra – vi har inte, vi bygger inte fartyg längre.
Vi brukade bygga ett fartyg om dagen. Vi bygger inte fartyg längre. Vi vill komma igång med det. Och kanske kan vi använda allierade för att bygga fartyg … Kina, vad jag har hört, bygger ett fartyg var fjärde dag.
Och vi lutar oss tillbaka och tittar på. Och vi har lidit enormt.
Under Bidens administration var Green New Deal-konstruktionen det enda han visste om, liksom att ge bort pengar och sätta upp vindkraftverk överallt …”