×

Nyheter

Kinas skeppsbyggnadskapacitet är nu 232 gånger större än USA:s och gapet blir allt större. Den en gång dominerande sjömakten USA riskerar att hamna på efterkälken. I en potentiell konflikt ligger Kina långt före USA när det gäller skeppsbyggnad.

Ett läckt dokument från den amerikanska flottan avslöjar att Kinas varvskapacitet är 232 gånger större än USA:s. Specifikt har kinesiska varv en produktionskapacitet på cirka 23 250 000 miljoner ton jämfört med amerikanska varv på knappt 100 000 ton.

Decennier av försummelse

Dokumentet förutspår att Kina år 2035 kommer att ha 475 slagskepp mot USA någonstans mellan 305 och 317.

Den dokumenterade nedgången har pågått i årtionden. USA nådde toppen av sin skeppsbyggnad under andra världskriget och var världens ledande skeppsbyggare i årtionden efter det. Men konkurrensen från utländska varv, varav vissa var subventionerade, urholkade snabbt denna ledning, särskilt efter att USA:s subventioner till varvsindustrin upphörde 1981.

Mellan 1987 och 1992 ”sålde den amerikanska varvsindustrin endast åtta kommersiella fartyg över 1.000 bruttoton, jämfört med 77 fartyg bara under 1975”, enligt en studie från 2015.

Känsliga uppdrag utomlands

Enligt The War Zones försöker den amerikanska flottan att vända denna trend:

– Efter decennier av nedskärningar har den amerikanska marinen försökt ta itu med dessa frågor, inklusive att modernisera sina egna kvarvarande varv och utöka användningen av kommersiella varv för att utföra olika typer av ofta känsligt arbete. Eftersom fartygsbyggnadskapaciteten i allt högre grad finns utanför USA kan den senare kategorin så småningom omfatta utlandsägda och -drivna varv.

Behövs hjälp med reparationer

USA har inte bara gett upp möjligheten att bygga fler fartyg, utan också att reparera och underhålla flottan. Kinas kapacitet inom detta område ger en avgörande militär fördel.

Även om det hävdas att amerikanska fartyg är teknologiskt överlägsna blir kinesiska krigsfartyg alltmer sofistikerade och konstrueras för att överträffa amerikanska fartyg. I och med kriget i Ukraina har Ryssland delat med sig av känslig teknologi för framdrivning av ubåtar till Kina.