Journalisten skriver att engagemanget för nyheter på sociala medier sjönk under 2024, särskilt för NRK, men att den mest delade nyheten på Facebook 2024 fortfarande tillhörde NRK.
Den kraftiga nedgången i Facebook-engagemang beror på censur i form av AI och algoritmer som bolaget i efterhand insett inte fungerade som avsett.
NRK:s artikel om naturingreppen gillades, kommenterades och delades totalt 82 181 gånger förra året, vilket är mer än dubbelt så mycket engagemang som artikeln på andra plats.
NRK fick dock se sig slagna av både VG och TV 2 i kategorin mest engagerande webbplatser.
Ursäkterna är många och en av de vanligaste är att NRK inte längre använder Facebook lika mycket som tidigare.
Listan presenteras av bolaget Web64, som också ligger bakom delningsskärmen Storyboard.
Olav Hjertaker på Web64 hävdar att trenden för alternativa medier antingen har planat ut eller är på väg ned, skriver Journalisten.
Han fortsätter med att påpeka att Document fortfarande är nummer sex på listan över totalt engagemang, men att vi inte hade några texter på topp 10 förra året.
Det är så här man kan använda siffror. Du kan antingen återge dem som de är, eller anpassa dem.
Document Media är den i särklass största av de så kallade alternativa medierna och växer ständigt. Hjertaker säger ingenting om att vi hade nästan dubbelt så mycket engagemang som Aftenposten, och han nämner inte heller något om att Document vid flera tillfällen hade texter på topp 10-listan när man tittar på månatligt engagemang.
Mest anmärkningsvärt, men inte alls förvånande, är att Web64 inte nämner att av de 16 mest engagerande journalisterna hade Document sju stycken.
Det finns ingen anledning att låta sig luras av mediernas försök att dölja Documents framgångar och engagemang. Vi är en ständigt växande nättidning, och även om vi bara kom på sjätte plats, vilket var samma som året innan, talar statistiken sitt tydliga språk.
År 2023 hade Document ett totalt engagemang på 3 309 454. Dagbladet på 5:e plats hade 6 743 892 och Nettavisen på 4:e plats hade 7 187 007.
År 2024 hade Document på 6:e plats 2 136 928, medan Dagbladet på 5:e plats hade 2 288 672 och Nettavisen på 4:e plats hade 2 733 883.
Man skulle kunna tro att Web64:s Hjertaker inser vad den här statistiken visar. Document har nämligen kommit ikapp sina konkurrenter på ett närmast dramatiskt sätt.
Hur man lyckas läsa dessa och de andra siffrorna från Web64 på något annat sätt än att Document är den snabbast växande mediaspelaren i Norge är helt obegripligt.
Det måste också tilläggas att även om alla nättidningar har drabbats av Facebooks censur för 2024, kan det tyckas som att alternativa medier har drabbats hårdast. Men en statistik över detta är förmodligen för mycket att hoppas på.