Polestar, som backas upp av kinesiska Geely, har kämpat med lönsamhet, fallande efterfrågan och ökad konkurrens från andra elbilstillverkare.
Som ett resultat av de ihållande finansiella problemen genomgick bolaget en omorganisation av ledningen 2024, med flera nya ledare, inklusive designchef, styrelseordförande, finanschef och operativ chef. Den nya styrelsen har genomfört en strategisk översyn där man nu justerar sina förväntningar på ett positivt kassaflöde från 2025 till 2027. Detta följer på en 10-procentig minskning av intäkterna under det senaste kvartalet till 551 miljoner dollar på grund av ökade rabatter för att motverka konkurrens, förseningar i upptrappningen av försäljningen av nya modeller och lägre global försäljning av Polestar 2.
Polestars ambitiösa marknadsexpansion har också skjutits upp: Bolaget kommer att börja sälja bilar i Frankrike i år, men har skjutit upp sin plan att expandera försäljningen till fler länder till 2026, eller ännu senare. Enligt den uppdaterade affärsplanen ska försäljningen öka med 30-35 procent under de kommande tre åren, vilket är ett djärvt mål på en marknad i djup kris. Regeringen kan beordra bilfabrikerna att tillverka batteribilar, men den kan inte beordra kunderna att köpa dem. Det har klimatpolitikerna aldrig insett.
En vacklande ekonomi, men stor optimism
Tiden får utvisa i vilken utsträckning dessa vändningar kommer att lugna aktieägarna, eftersom Polestar förväntade sig att nå nollresultat 2024, men nu kommer att ha röda siffror i ytterligare några år. Bolaget försöker också lösa sina skuldproblem och säkrade förra månaden över 800 miljoner dollar som kommer att användas för att refinansiera gamla lån. Arbete pågår också för att säkra ytterligare 400 miljoner dollar för refinansiering. Denna nya finansiering kommer att ta bolagets nuvarande skuld till cirka 4,4 miljarder dollar enligt Reuters.
Polestars aktier har fallit så mycket som 90 procent sedan bolaget börsnoterades i juni 2022, och förra året fick bolaget en varning från Nasdaq eftersom aktien föll under 1 dollar. Detta har lett till rykten om konkurs, men det finns förmögna industrigiganter bakom företaget, så för närvarande kan Norges och Sveriges cirka 26 000 Polestar-ägare sova på natten i vetskap om att både delar och uppgraderingar finns tillgängliga. Mitt råd är dock att sälja för säkerhets skull, för en konkurs kommer alltid oanmäld och som en överraskning för alla.
Polestar tillverkar bilar i både USA och Kina och planerar att starta produktionen av Polestar 4 i Sydkorea under andra halvåret 2025. Deras kommande kompakta SUV Polestar 7 kommer att produceras i Europa. Efter lanseringen av Polestar 7 meddelade företaget att man kommer att gå över till en enda fordonsplattform för att effektivisera verksamheten och minska kapitalinvesteringarna och utvecklingstiden. Vi kommer att följa utvecklingen när den utvecklas.
Som enda riksmedia har Document följt elbilsmarknaden och Polestar med ett objektivt och kritiskt öga under flera år. Inte för att vi har något emot nya produkter och lösningar, utan för att vi upplever att allmänheten vilseleds av en massiv och ensidig påverkanskampanj för batteribilar – där varken branschorganisationer, konsumentrådet, NAF eller KNA har stått på konsumenternas sida.