×

Ur flödet/i korthet

Efter omfattande efterforskningar om biltillverkarnas bakgrund och historia verkar det som om den norska elbilen Buddy Electric är det enda etiska valet för dem som funderar på att byta ut sin Tesla.

Vad i hela friden ska vi Teslaägare göra nu? skriver Nettavisens politiska redaktör Eric Stephansen. Artikeln åtföljs av ett foto på Elon Musk som gör vad den hycklande vänstern har bestämt är en nazisthälsning.

Stephansen medger det: Han tycker ibland att det är pinsamt att köra runt i sin 11 år gamla Tesla.

Att barn och vuxna arbetar under omänskliga förhållanden i koboltgruvorna i Kongo, för att han ska kunna köra runt i en elbil, är inte anledningen till att Stephansen skäms.

Men det finns ingen anledning att oroa sig för att Stephansen och resten av Norges hysteriska vänster ska drabbas av svår och obotlig Trump Derangement Syndrome (TDS), eftersom Document som alltid kommer till undsättning.

Vi presenterar här en omfattande guide till elitens nästa elbilsköp, en plan som garanterat kommer att hjälpa människor som nu känner att de kör runt i en MAGA-hatt på hjul.

De cirka 50 000 registrerade Tesla-bilarna i Norge kan helt enkelt köras utför ett stup eller sättas i brand. Det är inte särskilt miljövänligt, men det har ändå aldrig haft något med miljön att göra.

Det kan de bara erkänna. Det handlar om status och att kunna säga till oss vanliga människor: ”Titta på mig, jag bryr mig om miljön, det gör inte du”.

Porsches nya Taycan Turbo GT

En Porsche elbil är ett bra val, även om de är på den dyra sidan. Stephansen skriver om när han blev ”utmanad” av en Porsche på E6:an utanför Oslo och till slut såg Porschen i backspegeln.

Det behöver han inte uppleva längre, för Porsches nya Taycan Turbo GT med 1 092 hk är snabbare än Tesla och går från 0 till 100 km/h på 2,1 sekunder, jämfört med Tesla Model S Plaids 1,99 sekunder.

Det ser inte ut som om den säljs i Norge ännu, men det kommer den säkert att göra, och det är förmodligen en 24/7-insats för att fokusera på andra elbilar än Tesla. Startpriset är cirka 230 000 dollar.


Porsche Taycan Turbo GT

Porsche och mannen som utvecklade den, Ferdinand Porsche, har en mycket intressant historia. Det är länge sedan, men det är ändå värt att nämna. Vi vill inte att historien ska upprepa sig.

När vi ändå är inne på att historien upprepar sig kan vi läsa på Dokument att den äckliga Palestinakommittén (ursäkta språket, men det är sant) mobiliserar för judefria zoner i Oslo.

Men det bekymrar inte vänstermedia i Norge det minsta, de fokuserar hellre på Tesla-entreprenören som gick from hero to zero på mindre än sextio sekunder så snart han lämnade det Demokratiska partiet bakom sig och blev en Trump-allierad.

Ferdinand Porsche var en berömd tysk ingenjör som var medlem i nazistpartiet, känd för att ha grundat sitt namngivna bilföretag och uppfunnit Volkswagen Beetle på uppdrag av Hitler, skriver Business Insider.

Det är dock inte hela historien. Josef Ganz, en judisk ingenjör i Tyskland, var den verkliga källan till designen av Volkswagen Beetle, men den historian tar vi en annan gång.

Ett resultat av Joseph Mengeles kloningsexperiment?

Ferdinand Porsche. Foto: Wikipedia Commons.

Ferdinand Porsche (1875-1951) var en viktig bidragsgivare till den tyska krigsansträngningen under andra världskriget, och han var involverad i produktionen av avancerade stridsvagnar och andra vapensystem, inklusive den flygande bomben V-1.

Porsche var medlem i nazistpartiet och heders-Oberführer i Allgemeine SS.

Adolf Hitler tittar på en modell av Ferdinand Porsches KdF-modell.

Audis elbilar är ett bra alternativ till Tesla.

Audis första elektriska kombi är äntligen i Norge, skriver elbil.no. Det finns något tidlöst med en stor tysk kombi som väcker nostalgiska minnen, och det är knappast en slump att Audis importör sedan 50 år valde att ställa ut en Audi 100 Avant från 1978 i samband med lanseringen.

Det här är en Audi A6 e-tron av modell 2024.


Källa: Wikimedia Commons.

Vissa judehatare kanske blir inspirerade av att höra att den tyska biljätten Audi använde slavarbete från koncentrationsläger i stor skala under andra världskriget.

När Audi verkade under namnet Auto Union slöt företaget ett avtal med SS som innebar att mer än 3 700 fångar från nazisternas koncentrationsläger sattes i arbete för företaget.

Ytterligare 16.500 tvångsarbetare arbetade på fabriker i de östtyska städerna Zwickau och Chemnitz, och 18 000 arbetade på en underjordisk anläggning i den sydliga delstaten Bayern, där mer än 4 500 tvångsarbetare dog.

Och i Sachsen användes mer än 20 000 tvångsarbetare i produktionen av Audi, varav nästan en femtedel kom från koncentrationsläger. Oförmögna arbetare skickades så småningom till lägren för att avrättas.

Var Adolf Hitler miljömedveten?

Volkswagen är också ett bra val för de miljömedvetna i Norge, och det finns många modeller att välja mellan. Och som Volkswagen.no skriver kommer bilmärket att vara en drivkraft för att världen ska nå målen i Parisavtalet.

”Det är därför vi fortsätter att minska utsläppen i våra fabriker och hos våra leverantörer”, skriver de stolt.

Hitler tänkte nog inte på att minska utsläppen 1938, när han lade grundstenen till Volkswagenfabriken. Istället tänkte han på att sänka kostnaderna för att använda judar och andra som slavarbetare, innan de gasades och brändes i ugnarna.

Adolf Hitler lägger grundstenen till KDF-Wagens (Volkswagen) fabrik i Fallersleben, Wolfsburg. Ferdinand Porsche längst till höger, 26 maj 1938.

Foto: Wikimedia Commons.

Dåliga nyheter för dem som bryr sig om biltillverkarnas förflutna

Under researchen inför den här texten är det nästan omöjligt att hitta ett bilföretag som inte har ett mörkt förflutet.

BMW använde tvångsarbete från koncentrationsläger, liksom Ford och Opel.

Daimler-Benz bil Mercedes-Benz föredrogs av nazister, fascister och auktoritära ledare, inklusive Hermann Göring, Adolf Hitler, Benito Mussolini och Hirohito.

Under andra världskriget använde Daimler-Benz över 60 000 koncentrationslägerfångar och andra tvångsarbetare för att bygga maskiner. Efter kriget erkände Daimler sina förbindelser och sitt samarbete med den nazistiska regeringen.

Enligt egen uppgift var nästan hälften av företagets 63 610 anställda 1944 tvångsarbetare eller krigsfångar. Företaget betalade senare 12 miljoner dollar i kompensation till arbetarnas familjer.

Men slavarbete förekommer även inom biltillverkning idag och en utredning i Kongressen 2024 visade att BMW, Jaguar Land Rover och Volkswagen köpte delar från en kinesisk leverantör som använder tvångsarbete i Xinjiang, där lokalbefolkningen är föremål för massövervakning och internering.

Predikterar kinesisk elbilsdominans i Norge: – Knock-out, skrev Nettavisen nyligen, och Nettavisens politiska redaktör skäms för att köra en Tesla. Kina är känt för sitt slavarbete i alla branscher, inklusive att använda barn i tvångsarbete i Kongo för att utvinna mineraler för landets produktion av litiumjonbatterier.

Vi anser att ”Buddy” är det enda etiskt sunda valet

Ser de aldrig sitt eget hyckleri?

Om de verkligen var bekymrade över bilföretagets bakgrund och etik, är den enda bil som sannolikt är säker att köra från godhetens apostlar i deras eget land.

Nämligen Norges egen elbil, producerad av Buddy Electric i början av 2000-talet.

Pure Mobility Buddy, elfordon, 2010 års modell.

Foto: Wikimedia Commons.

Den kanske inte har samma elegans som dagens elbilar, vilket verkar vara viktigt för Eric Stephansen och andra som vill få oss att tro att de bryr sig om miljön.

Men ingen behöver skämmas för att köra den, och även om det inte är den coolaste bilen i stan är den väldigt praktisk.

En Buddy elbil i Oslo, Norge, 2012.

Foto: Wikimedia Commons.

Buddy, med en design inspirerad av kundens sänglampa, i Oslo den 18 oktober 2006.

Foto: Wikimedia Commons.

Buddy Electric