
Medicinska svar från en artificiellt intelligent språkmodell upplevdes som bättre än svar från läkare. ”De svar som genererades av GPT-4 bedömdes som mer empatiska, kunniga och hjälpsamma än svar från läkare.”
Huvudförfattarna är läkarstudenterna Tiril Egset Mork och Håkon Garnes Mjøs vid Universitetet i Bergen. ”Artificiell intelligens får bättre resultat på alla tre dimensionerna. Det tyder på att artificiell intelligens kan avlasta vårdpersonal genom att formulera bra förslag till svar på hälsofrågor”, säger Mjøs.
Alla är inte förvånade över detta resultat. Thomas Skaar (28) är en av de personer som NRK träffar på gatan i Førde för att prata om den nya studien.
Skaar tror att AI kommer att ta över mycket under de kommande åren. Det är svårt för läkare att hålla sig ajour med all den data som artificiell intelligens använder. Själv använder han gärna AI, även för hälsofrågor, men dubbelkollar informationen.
Hur ser han på det faktum att AI är bättre på empati än riktiga läkare? ”Det är inte så förvånande. Man får ofta känslan av ett löpande band på en läkarmottagning. Jag har själv bytt läkare många gånger och upplever att de har noll empati.”
Gifta paret Åsta (72) och Jostein (71) Fredheim från Olden i Nordfjord är däremot mycket nöjda med sin egen läkare.
Men Jostein är inte förvånad över att AI överträffar läkare när det gäller empati: ”De har mycket stress, och det finns för få läkare och för lite tid.”