×

Nyheter

Det fanns ingen anledning till att systemet som identifierar flygplan och deras rörelser inte var aktiverat. Samtidigt är armén tyst om den kvinnliga piloten och många teorier cirkulerar på sociala medier.

Vraket av Black Hawk-helikoptern som var inblandad i den dödliga kraschen nära Reagan National Airport lyftes upp ur Potomacfloden på torsdagen.

Andra delar av helikoptern har ännu inte hittats, men myndigheterna arbetar för att lokalisera dem med hjälp av skanningar av flodbädden.

Black Hawk-helikoptern hade ett avancerat spårningssystem avstängt vid kraschen, enligt senator Ted Cruz, som deltog i en genomgång med National Transportation and Safety Board (NTSB) och Federal Aviation Administration (FAA), de federala myndigheter som är inblandade i utredningen.

Texasrepublikanen sade igår att ADS-B-systemet (Automatic dependent surveillance-broadcast), som är godkänt för militära flygplan, inte var aktivt när planet kolliderade med American Airlines passagerarflygplan och 67 personer omkom.

Senatorn sade att det var ett träningsuppdrag, så det fanns ingen tvingande nationell säkerhetsskäl för att ADS-B skulle stängas av. Store Norske leksikon har en bra beskrivning av vad ADS-B är. Norvald Kjerstad vid NTNU skriver att ADS-B är ett system för att identifiera flygplan och deras rörelser.

Källa: SNL

Det finns alltid ett tåg

Även om Black Hawk-helikoptern hade en transponder som skulle dyka upp på radar, är ADS-B mer exakt, skriver Fox News. Cruz är ordförande i senatens handelskommitté, som har kontroll över alla frågor som rör handel mellan stater, vetenskap, teknik och transportpolitik.

Förra veckan frågade den demokratiska senatorn Maria Cantwell FAA om varför de har tillåtit militären att flyga med ADS-B inaktiverat sedan 2018. Under genomgången på torsdagen sade FAA att man har börjat titta på säkerheten på högtrafikerade flygplatser där det finns en blandning av helikoptrar och flygplan.

Många av oss trodde att detta var självklart, så för närvarande kommer våra enda transportmedel att vara med bil, tåg, cykel och till fots.

Dokument rapporterade tidigare om detta.

Dokument har tidigare rapporterat att besättningen ombord på helikoptern larmades två minuter före kollisionen med American Airlines. Helikoptern flög också för högt, vilket nu har bekräftats av NTSB. Data visade att militärhelikoptern flög på en höjd av 300 fot vid tidpunkten för dödsolyckan den 29 januari, enligt NTSB.

Black Hawk-helikoptern larmades två minuter före kollisionen med American Airlines

Den maximala höjden för helikoptrar i området, som också är en flygväg för jetplan som reser in och ut från Reagan, är 200 fot, enligt New York Post. Passagerarplanet flög på en höjd av 325 fot när kraschen inträffade, och piloterna försökte att stiga för att undvika kollisionen i sista minuten, enligt data från Bombardier CRJ700-flygplanets svarta låda.

Armén är tyst och folk spekulerar

Det tog några dagar för den amerikanska armén att identifiera piloten på Black Hawk-helikoptern, kapten Rebecca M. Lobach. Eftersom armén är tyst om soldaten är det mycket spekulationer på sociala medier. Många säger att anledningen till att de inte avslöjade hennes namn i första hand var att hennes familj skulle kunna radera hennes konton på sociala medier.

Rebecca Lobach identifierad som soldat på olycksdrabbad Black Hawk-helikopter

Andra säger att hon var lesbisk och anställdes på grund av sitt kön och sin sexuella läggning. En DEI-anställning, med andra ord.

Och många ifrågasätter hur hon fick tid att vara assistent i Vita huset för Biden-administrationen samtidigt som hon var pilot för Black Hawk-helikoptern.

Art Halvorson, en före detta militärinstruktör, säger att Rebecca Lobach aldrig skulle ha kunnat vara chefspilot på den resan.”500 timmar på fem år. Otroligt!

Andra tror att det var ett självmord och att det gjordes avsiktligt. Det är inte förvånande, med så många misstag som gjordes före den dödliga kraschen.

Vi kommer att följa upp utredningen om mer information kommer fram.