Rymdexperter granskade radiosändningarna, som Washington Post har erhållit, och sa att en soldat på Black Hawk-flygplanet begärde ”visuell separation” så att besättningen kunde hålla ett säkert avstånd från flygplanet, som de enligt uppgift kunde se.
Båda gångerna godkändes begäran av flygtrafikledningen. Klockan 20:48, cirka 12 sekunder efter det andra larmet från flygtrafikledningen, kolliderade helikoptern och passagerarplanet.
Enligt flygexperter visar dessa varningar att besättningen hade gott om tid att reagera och undvika flygplanet, men de spekulerar i att de såg något annat i sitt synfält och inte American Airlines-planet.
En pensionerad utredare från National Transportation Safety Board, Scott Dunham, säger till Washington Post att om han hade sett rätt plan skulle han inte ha träffat det.
Data från flygbanan visar ett annat flygplan bakom American Airlines-planet och cirka 18 kilometer från helikoptern.
Enligt Dunham kan det andra flygplanet ha varit svårt att skilja från American Airlines-planet som anlände från Wichita, särskilt på natten.
Scott Dunham säger att helikopterpiloten var en ”han”, men det vet vi inte än.
Undvek att identifiera den kvinnliga piloten
Och det är i motsats till vad New York Post rapporterade i fredags.
Armén vägrar att identifiera den kvinnliga Black Hawk-pilot som omkom i en kollision i Washington, enligt The Post.
I ett tillkännagivande på fredagen sade armén att kvinnans familj bad att hennes identitet inte skulle offentliggöras.
Den oidentifierade soldaten var en erfaren pilot med mer än 500 timmars flygerfarenhet, skriver The Telegraph och citerar Jonathan Koziol, stabschef för arméns luftfartsdirektorat.
Helikoptern flög för högt och saknade ny teknik
Black Hawk-helikoptern flög nästan dubbelt så högt som den borde ha gjort och var inte utrustad med en ny teknik som skulle ha varnat flygtrafikledningen för helikopterns farliga kurs, avslöjade The New York Post igår.
Avslöjandena kommer i en tid då många ifrågasätter varför armén låter sina piloter träna i ett område som har den tyngsta flygtrafiken i landet.
Black Hawk-helikoptern flög mer än 300 fot över Potomacfloden på onsdagskvällen, trots att flygriktlinjerna kräver att helikoptrar på denna rutt håller sig under 200 fot.
Senator Ted Cruz sade i går kväll i sin podcast att kollisionen hade kunnat undvikas om armén hade utrustat helikoptern med en Automatic Dependent Surveillance-Broadcast-enhet, en relativt ny teknik som gör det möjligt för flygledare att se flygplanets höjd.
Utan ADS-B hade helikoptern inte kunnat flyga över floden.
Utan ADS-B kunde flygledaren se var helikoptern befann sig, men inte hur högt den flög.
Piloten och flygadvokaten Steven Marks anser dock att flygledarna, som ständigt håller ett öga på helikoptrar och flygplan, borde ha kunnat identifiera att helikoptern befann sig långt över den erforderliga höjden bara genom att titta på den.
Tornet tittar inte bara på radarskärmen, utan du har också människor i tornet, särskilt på mycket låga höjder, som visuellt skiljer flygplanen från varandra, säger Marks till The Post:
Det är ingen mening för vissa amerikaner. Det är en fråga om sunt förnuft. Jag ber militären att sluta. Jag vill inte ha deras helikoptrar där mitt folk landar. Jag tycker att det är så enkelt.
Det gör vi också. Det är därför vi för närvarande väljer att resa med tåg, bil eller till fots.
Det var första gången i USA:s moderna historia som ett passagerarflygplan var inblandat i en kollision i luften nära en flygplats, fortsatte Marks.
Marks sade att det väckte frågan: Varför skulle armén tillåta Black Hawk-träning nära en av USA:s mest överbelastade flygplatser?
Uppdatering: I skrivande stund har den amerikanska armén identifierat den kvinnliga soldaten i Black Hawk-helikoptern som kapten Rebecca M. Lobach, från Durham, North Carolina, som tjänstgjort sedan juli 2019.
Nya videor från flygkraschen i Washington erhållna av CNN. pic.twitter.com/ltp10nzj5H
– Paul A. Szypula 🇺🇸 (@Bubblebathgirl) 31 januari 2025