72 procent av de fartyg som passerar genom Panamakanalen är antingen på väg från eller till en amerikansk hamn, enligt siffror från USA:s utrikesdepartement. Enligt Donald Trump och hans administration har det blivit både dyrare att använda den kanal som amerikanerna byggde och det har blivit särskilt gynnsamt för Kina.
I ett inlägg på X förklarade utrikesministern att han hade gett ett tydligt budskap till Panamas president Jose Raul Mulino:
– USA kan inte, och kommer inte, att tillåta det kinesiska kommunistpartiet att fortsätta sin de facto och ökande kontroll över Panamas kanalzon. Vi diskuterade också insatser för att få slut på massmigrationskrisen och säkerställa rättvis konkurrens för amerikanska företag.
Jag träffade Panamas president @JoseRaulMulino och utrikesminister @javierachapma för att klargöra att USA inte kan, och inte kommer att, tillåta det kinesiska kommunistpartiet att fortsätta med sin faktiska och växande kontroll över Panamakanalområdet. Vi diskuterade också … pic.twitter.com/Hj0pXGahqk
– Försvarsminister Marco Rubio (@SecRubio) 2 februari 2025
I ett första steg har Panama nu meddelat att man säger upp ett viktigt utvecklingsavtal med Kina. Panamas president har gjort klart att han vill ha fler amerikanska investeringar i Panama.
Panamakanalen stod färdig 1914 efter decennier av amerikanskt byggande. Den överlämnades till Panama under Carteradministrationen.
Republikanerna i representanthuset har lagt fram ett lagförslag om att USA skall köpa tillbaka Panamakanalen. Lagförslaget kallas ”Panama Canal Repurchase Act” och presenterades av representant Dusty Johnson.
”President Trump har rätt att överväga att återköpa Panamakanalen”, säger Johnson i ett uttalande. ”Kinas intresse för och närvaro runt kanalen är anledning till oro. USA måste visa styrka utomlands – att äga och driva Panamakanalen skulle kunna vara ett viktigt steg mot ett starkare USA och en säkrare värld.”