
Islamreklam har blivit standard för statligt betalda medier. NRK gör reklam för Ramadan. Unga människor intervjuas om hur de ska försöka förbättra sig själva, utan att en enda kritisk fråga ställs. Unga pojkar uppmanas att ”hålla sig borta från det motsatta könet” under en månad. Detta är något helt annat än att avstå från snus. Det är segregation. Kan det vara så att det pekar på något djupare i islams syn på könen?
NRK vill inte att du ska ställa frågan. NRK-journalistens attityd är medvetet naiv.
– Jag ska göra mitt bästa för att hålla mig borta från flickorna, men det blir lite svårt, säger Khalid Abdigani Mohammed (15) med ett leende.
Pojkarna säger att det är vanligt att avbryta kontakten med det motsatta könet, särskilt under Ramadan.
Detta är anmärkningsvärt för en vanlig norrman. Avbryta kontakten? Inte umgås med flickor?
En av dem säger att han kommer att sluta träffa sin flickvän, men återuppta kontakten efter Ramadan.
– Jag får se om hon verkligen älskar mig efter en månad. Det visar något, säger en av pojkarna.
En annan faktor är bönens betydelse. Här har imamerna stor makt.
– Guds välsignelser och barmhärtighet är större. Till exempel innehåller Ramadan en natt som heter Laylat al Qadr (ödets natt) där dyrkan den natten är bättre än dyrkan i tusen månader och ger förlåtelse för alla tidigare synder och misstag om du ångrar dig, omvändelse som leder till förändring.
AP kallar det Night of Power (Maktens natt), den 27:e dagen i Ramadan, den dag då Muhammed fick den första uppenbarelsen av det som skulle bli Koranen.
Muslimerna har nu en stark närvaro i väst och sätter sin prägel på samhällslivet. I stället för att använda sunt förnuft verkar myndigheterna ha stängt av det. Oslo gläds åt att åter få pryda sina gator med festligheter och medierna ägnar sig åt ren propaganda.
Norrmän och andra ser vad de ser: En religion lyfts fram som ingen annan, med en tydlig önskan om att den ska bli norm.
Mediernas förskönande av islam är så slående att befolkningen måste känna en djup känsla av obehag. Islam är en missionerande, erövrande religion och ideologi. Eliten i Västeuropa tycks redan ha kapitulerat.
Det är omöjligt att inte se Ramadans glöd i samband med det massiva stödet till palestinierna och Hamas. Muslimerna i Västeuropa förstår också vad denna empati innebär: Ja, vi låter oss erövras. Frivilligt. Man behöver inte använda svärd den här gången, vilket innebär att det sker på gator och tåg och att myndigheterna är paralyserade.
Fotnot: I Sverige möter tunnelbaneresenärerna nu nedanstående reklam för Ramadan, där Elexir Pharma vill hjälpa muslimer att förbereda sig för fastemånaden med kosttillskott…