
Magnus Johnsson, styrelseledamot i bostadsrättsföreningen, var chockad över omfattningen av branden. ”Spontant skulle man kunna säga att det är totalförbud mot att ladda batterier i lägenheterna, med tanke på den risk som finns”, säger han till SVT i september 2024.
I juli 2024 utbröt ytterligare en brand i en lägenhet på Augustenborg i Malmö, där orsaken enligt polisen var ett exploderande batteri i en elcykel. Åtta personer fick också föras till sjukhus.
Efter branden på Söderkulla i Malmö har bostadsrättsföreningens styrelse nu valt att installera laddningsskåp för elcykelbatterier i källaren.
”Vi vill göra allt vi kan för att förhindra framtida bränder”, säger Magnus Johnsson, styrelseledamot i HSB Brf Söderkulla.
Det har gått sex månader sedan lägenhetsbranden i Söderkulla. Den startade på en balkong och förstörde tre lägenheter. Branden orsakades av ett batteri till en elscooter som stod på laddning i en lägenhet.
”Säkerheten är prioriterad och nu vill vi verkligen att våra medlemmar ska börja ladda sina batterier i källaren”, säger Johnsson till SVT.
Bostadsrättsföreningens styrelse har investerat i laddskåp som finns på plats i alla tio huskroppar, där 596 hushåll bor. Här kan medlemmarna hyra ett skåp för att ladda batteriet på sin elcykel.
”Vi har inte laglig rätt att tvinga någon att göra det här, men vi rekommenderar det starkt”, säger Magnus Johnsson.
Under de senaste två åren har föreningen investerat mer än 1 miljon norska kronor i brandsäkerhet i fastigheterna. Laddskåpen, som är det senaste tillskottet, kostade drygt 200.000 kronor.
”Efter branden i Söderkulla har vi sett en ökad efterfrågan på laddskåp bland bostadsrättsföreningarna”, säger Elbasan Selmani, projektledare på Svenska brand och fastighetsskydd AB. Företaget är en av de största leverantörerna av laddskåp för batterier i Malmö och berättar att HSB Brf Söderkulla var den första bostadsrättsföreningen som installerade laddskåp. ”Det har verkligen tagit fart på sistone och det är helt nytt för oss att bli tillfrågade av bostadsrättsföreningar”.
Antalet bränder och brandtillbud relaterade till laddning av elektriska apparater har ökat de senaste åren i takt med att vi får allt fler uppladdningsbara produkter.
De litiumjonbatterier som idag används i ett växande antal produkter som elcyklar, skotrar, datorer och verktyg kanske inte brinner oftare än andra produkter. Men när de gör det är processen extremt snabb och konsekvenserna kan bli långtgående. Det säger Per Samuelsson, avdelningschef på Elsäkerhetsverket.
”Om ett litiumbatteri fattar eld utvecklas branden mycket snabbt. Det kan nästan betraktas som en explosion. Det sker en kemisk kedjereaktion som skapar en mycket hög temperatur som gör att batteriet nästan självantänder”, förklarar Samuelsson.
Brinnande litiumbatterier är också svåra att släcka och batteribränder kan sprida sig snabbt.
Från och med november 2024 kommer elsparkcyklar inte längre att vara tillåtna i Stockholms tunnelbana, Sveriges enda tunnelbana. Enligt Storstockholms Lokaltrafik (SL) utgör batterierna en brandrisk: ”När litiumbatterier fattar eld går det snabbt och bränderna är svåra att släcka”, säger Pelle Rytterlund, säkerhetschef på trafikkontoret, till SVT.
Det norska brandskyddsföreningen ber Sporveien att följa i fotspåren av europeiska storstäder och förbjuda elsparkcyklar i kollektivtrafiken i Oslo.