×

Nyheter

En dansk forskare vill skrämma barn mer för att engagera dem i kampen mot en global klimatkris. Detta enligt forskning.no.

Det kan vara svårt att skapa engagemang för klimat- och miljöutbildning i skolorna. Martin Hauberg-Lund Laugesen, som forskar om utbildning och hållbar utveckling vid Syddansk Universitet, tror sig ha hittat en möjlig lösning. Tillsammans med kollegor från Aarhus universitet har han infört ”mörk pedagogik”. Han har nu studerat vilken effekt den kan ha.

– En del studenter har svårt att engagera sig i klimatet. De tycker att det är tråkigt att höra om, och en del upplever undervisningen som ett moraliskt pekfinger. Om man vill undvika den reaktionen är det en bra idé att aktivera kroppen och sinnena, förklarar Laugesen.

Det nya är att studenterna upplever intensiva negativa känslor, där undervisningen sker i spänningsfältet mellan chock och mening. Det är viktigt att alla sinnen aktiveras, så att det också blir en intensiv fysisk upplevelse. På så sätt blir förståelsen för klimat och miljö mer konkret”, säger han.

Det finns grader av mörk pedagogik. Det är en sak för studenter att uppleva lukten av död fisk. Det är en annan att se och lyssna på koalabjörnar som brinner ihjäl i skogsbränder i Australien.

– Som en del av undervisningen skulle man kunna tänka sig att man spelar upp ett videoklipp där man ser och hör koalabjörnarna när de försöker fly från skogsbränder som orsakats av människor, säger Laugesen.

Koalabjörnar i brand kan användas tidigast i sjätte klass, enligt Laugesen, som också nämner andra reservationer.

– Om någon i klassen har klimatångest ska de naturligtvis inte vara med om detta. Läraren måste känna eleverna och lägga upp undervisningen så att eleverna kan klara av det, säger han.

Den mörka pedagogiken kan användas från grundskolan upp till universitetsstudenter.