×

Nyheter

 

Stoppet av flygtrafiken på Heathrow efter en transformatorbrand på Londons huvudflygplats i fredags förvärrades av det faktum att dieseldrivna reservkraftsystem har ersatts av biomassadrivna generatorer av klimatpolitiska skäl – det hävdar Richard Tice, vice partiledare för Reform UK.

I ett uttalande från flygplatsen sades dock att reservsystemen fungerade ”som förväntat”, enligt Daily Mail.

Det var på fredagskvällen som en brand bröt ut i en transformatorstation inte långt från Heathrow, vilket ledde till ett strömavbrott och ett 24-timmars flygstopp på Europas mest trafikerade flygplats. Nästan en kvarts miljon passagerare har drabbats.

Tice anklagar ”Net Zero”, arbetet med att minska nettoutsläppen av växthusgaser till noll, för att ha skapat fler svårigheter än nödvändigt.

Biomassageneratorerna är inte utformade för att helt ersätta tillförseln från elnätet, hävdar Tice. Enligt Nigel Farages vice partiledare hade ett närliggande datacenter med samma energiförbrukning som Heathrow, men med diesel som backup, inga problem till följd av branden.

Flygplatsen hävdar dock att dess reservsystem inte är konstruerade för full drift:

Heathrow säger i ett uttalande att flygplatsens reservkraftsystem fungerade ”som förväntat” när transformatorstationsbranden startade.

”Vi har flera energikällor för Heathrow”, heter det i uttalandet.

Men när en källa avbryts har vi dieselgeneratorer och avbrottsfri strömförsörjning i reserv, och de fungerade alla som förväntat.

”Våra reservsystem är säkerhetssystem som gör det möjligt för oss att landa flygplan och evakuera passagerare på ett säkert sätt, men de är inte utformade för att vara fullt operativa.

”Heathrow är Europas mest trafikerade flygplats och använder lika mycket energi som en liten stad, så det är inte möjligt att ha backup för all den energi vi behöver för att driva verksamheten på ett säkert sätt.

Förklaringen får personer med insyn i flygindustrin att höja på ögonbrynen:

Julian Bray, en av Storbritanniens ledande flygexperter, sa: ”Vi är alla förvånade över att Heathrow inte har en livskraftig reservkraftförsörjning som är oberoende av elnätet utan förlitar sig på det nationella elnätet. Det är inte så att Heathrow har ont om pengar, de har en betydande krigskassa för att bygga den tredje landningsbanan.”