×

Ur flödet/i korthet

Den norska polisen har gått ut med kraftiga varningar efter att det framkommit att en stor mängd elbilsbatterier förvaras på ett industriområde i Spydeberg. Området har nu stängts av för allmän trafik och Polisområde Öst varnar allmänheten för att besöka området eftersom det finns stor risk för allvarliga skador eller dödsfall om lådorna med högspänningsbatterier rörs eller flyttas.

Polisen för en dialog med kommunen och Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) om hur batterierna ska hanteras och säkras. ”Det som är märkligt i det här fallet är att förvaringen har pågått under lång tid. Detta konstaterades efter ett möte mellan räddningstjänsten och Indre Østfold kommun på fredagen. Enligt Smaalenenes Avis var borgmästare Saxe Frøshaug och vice borgmästare Kathrine Hestø Hansen tvungna att rusa iväg till ett saneringsmöte på brandstationen. Hur kan något sådant hända?

Naivitet, okunnighet och inkompetens avslöjad

Även om mainstreammedierna inte skriver mycket om fallet är detta en allvarlig politisk skandal på flera plan. Problemet har inte uppstått nyligen: Redan 2023 informerades Indre Østfold brann- og redningsvesen (IØBR) om att ett avtal hade tecknats om lagring av uttjänta elbilsbatterier på Moelvens tidigare industriområde mellan Spydeberg och Knapstad. Redan då uppskattade byrån att det fanns mellan 300 och 400 elbilsbatterier staplade på platsen. Trots att avtalet hade möjlighet till sex månaders förlängning gjordes ingenting.

Så problemet uppmärksammades redan 2023 och till och med landshövdingen hade möjlighet att bedöma situationen. Som om den sortens aktörer har någon som helst kunskap om teknik? Slutsatsen var att mellanlagringen av elbilsbatterier inte utgjorde någon föroreningsrisk, vilket är vad den norska allmänheten är besatt av.

Risken för explosion och dödlig elstöt är förvisso detaljer i förhållande till föroreningar. Enligt den statliga administratören skulle föroreningsrisken endast uppstå i händelse av skada på eller brand i batterierna, och något sådant är otänkbart kring det gröna skiftet. ”Vi anser därför att ärendet är avslutat från vår sida”, lyder det enkla svaret från kommunen till brandkåren. Varför kommer tjänstemännen undan med sådana fadäser?

Ingen riskbedömning gjordes inför det ”gröna skiftet”.

De kan knappast ha läst Arbeidstilsynets säkerhetsåtgärder mot explosioner, eftersom de kommersiella aktörerna bara har fortsatt att lagra elbilsbatterier på plats, långt efter förlängningen på 6 månader. Man uppskattar nu att det finns minst 1.400 elbilsbatterier på den gamla industrianläggningen. Kort sagt, det är en bomb – och dessutom en dödlig fara för barn, ungdomar eller andra nyfikna själar som känner sig manade att mixtra med det lagrade högspänningsmaterialet.

Detta är en skandal även på nationell nivå: Man skulle kunna tro att DBS skulle se problemet med explosiva batterier komma, utforma strikta regler för batterihantering och kontrollera att de följs, i samarbete med brandkåren och den norska arbetsinspektionens regler för skyddsåtgärder. Men icke.

Ingen riskbedömning har gjorts, vilket jag avslöjade 2024. Ingenting kan ju gå fel med det ”gröna skiftet”, och därför har myndigheterna inte gjort någonting – förutom att motvilligt varna för att ladda sin elscooter inomhus. Att ladda sin elbil i garaget är däremot helt problemfritt, än så länge. När kostar det också liv?

Myndigheterna oroar sig dock alltmer för bränder i återvinningsanläggningar, eftersom människor kan slänga använda litiumbatterier i soporna, och om det hamnar i kvarnen är det mycket värre än att kasta en brandfackla in i anläggningen. Den 11 april 2022 bröt det ut en brand på Batteriretur i Fredrikstad, bara 13 dagar efter en omfattande brand på ett annat återvinningsföretag i Øra. En stadig ström av brandfaror kan läsas om här, här, här och här. Ingen annan nationell tidning sätter denna fara i sitt sammanhang. Det kunde ha väckt kritiska frågor om det ”gröna skiftet”.

En mycket nyckfull batteriframtid

Hydrovolt i Fredrikstad är en av många specialbyggda återvinningsanläggningar för elbilsbatterier som Norge kommer att behöva i framtiden. Fabriken har kapacitet för 12 000 ton batteripaket, vilket motsvarar cirka 25.000 elbilar per år. Under invigningen konstaterade Jonas Gahr Støre att ”Fredrikstad ligger i framkant när det gäller att bli en stad med cirkulär ekonomi”, men som alltid förbiser man ett viktigt problem: Återvinning är tidskrävande, komplicerat, farligt och har många steg, och det finns inget som tyder på att dessa återvunna råvaror kan konkurrera med råvaror från gruvdrift. Så det finns inga kunder.

Framdrivningsbatterier för elfordon består vanligtvis av tusentals små litiumbaserade batterier som är sammankopplade i paket om 200 till 500 kilo med en spänning på 400 till 800 volt och innehåller även komplicerade kylsystem. Dessa typer av batterier är känsliga för felaktig användning och interna kortslutningar och är inte bara enormt dyra: De har den olyckliga bieffekten att de slits ut med åren och lagrar syre internt. Därför är sådana batteribränder mycket explosiva och flyktiga, och nästan omöjliga att stoppa, släcka eller säkra efteråt.

En annan explosiv brand i batterilager i Skottland

Skottland fick uppleva farorna med att stapla sådana batterier i stora mängder den 9 april i år, då Fenix Battery Recycling-anläggning i Kilwinning, Ayrshire, Skottland, utbröt i en okontrollerbar brand med ständiga explosioner som kastade brinnande batterier hundratals meter ut i närområdet. Sex brandbilar mobiliserades för att ta itu med branden, och de var välutbildade, eftersom denna återvinningsanläggning också exploderade och brann för ett år sedan, enligt thescottishsun.co.uk.

Man kan titta på en filmsekvens av händelsen och fråga sig själv om man vill bo bredvid en sådan anläggning? Vatten kan bara kyla ner elden, och som alla vet kan förorenat vatten också kortsluta elektricitet och göra saken värre. Brandkåren fokuserar därför på att förhindra att branden sprider sig till omgivande byggnader och att se till att allmänheten inte kommer i närheten av röken, som är mycket giftig. Boende i närheten evakuerades och andra ombads att hålla fönster och dörrar stängda.

Men ändå kommer dessa batterier att driva fartyg, färjor, lastbilar, grävmaskiner, bilar och hela samhället genom gigantiska batteribanker i den gröna framtiden – för att okunniga politiker har bestämt det, utan att fackfolk kan stoppa dem. Du kan läsa ännu mer om hur farligt detta är i denna omfattande artikel från 2024.

Personligen är jag en miljöpartist som kör en dieselbil och mycket hellre skulle bo bredvid ett kärnkraftverk.

Jag är en miljöpartist som kör en dieselbil och mycket hellre skulle bo bredvid ett kärnkraftverk.