
Norges klimat- och miljöminister Andreas Bjelland Eriksen betonar vikten av IMO-avtalet, som för första gången binder en hel sektor till nettonollutsläpp globalt.
Han beklagar att USA har dragit sig ur förhandlingarna, men påpekar att en stor majoritet av världens länder står bakom avtalet, skriver NRK.
USA har dock signalerat en tydlig prioritering av amerikanska intressen i utvecklingen av internationella avtal. Landet har uttryckt skepsis mot ekonomiska åtgärder mot amerikanska fartyg baserade på utsläpp av växthusgaser eller bränsleval, och har till och med hotat med motåtgärder om sådana avgifter införs.
USA hävdar att sådana åtgärder skulle kunna vara orättvisa och skadliga för amerikaner och den amerikanska ekonomin.
Samtidigt är USA aktivt engagerat i att främja grön sjöfart genom andra initiativ. USA:s utrikesdepartement har lanserat Green Shipping Corridors Framework, som syftar till att främja både inhemska och internationella gröna sjöfartskorridorer.
Ramverket fokuserar på att stimulera ett tidigt införande av bränslen och teknik med låga eller inga utsläpp inom hela sjöfartssektorn, med ambitionen att nå nollutsläpp 2050.
USA arbetar också med andra länder, som Storbritannien, för att etablera gröna sjöfartskorridorer.
Dessa initiativ syftar till att skapa rutter mellan två eller flera hamnar som visar upp teknik för noll- och nära-nollutsläpp samt livscykelbränslen.
USA:s strategi betonar vikten av att hitta lösningar som både tar itu med klimatförändringarna och skyddar nationella ekonomiska intressen.
Även om USA inte är en del av IMO-avtalet visar landets engagemang för egna initiativ och samarbete att det fortfarande är en viktig aktör i övergången till en grönare sjöfartssektor.