
Farväl till Shakespeare är den nya trenden.
Kriget mot Shakespeare är inget nytt. Han är inte den enda: Till och med Anne Boleyn, i den senaste TV-serien, förvandlas mirakulöst till en samtida, mörkhyad drottning av England i början av 1500-talet.
Så här såg Anne Boleyn ut innan hon halshöggs på order av Henrik VIII år 1536, enligt den senaste TV-serien om femme fatale i den brittiska historien. Foto: Skärmdump från serien
Det verkar som om vita män nu anklagas för att förstöra teatrar runt om i världen – eftersom deras pjäser är för framgångsrika. När allt kommer omkring måste framgången fördärvas av förtrycket av stora poeter från Afrika och den muslimska världen, eller så går logiken.
Nu är jag säker på att vi vita män alla ödmjukt accepterar att skulden för alla världens elände ligger enbart hos oss. Ändå blev jag lite förvånad när jag lärde mig om det senaste tillskottet till vår ständigt förlängda lista över skamliga handlingar.
Det här är vad Michael Deacon skriver i The Telegraph.
Men är det inte rasistiskt och sexistiskt att förbjuda författare på grund av deras ras och kön? Hur är det med ekonomin? Kommer inte teatrarna att förlora på att bojkotta populära författare som Ibsen, Pinter, Beckett, Tjechov, Wilde, Shaw, Stoppard, Tennessee Williams, Arthur Miller, JB Priestley och Alan Bennett?
Kan teatrar överleva utan en annan hatisk förtryckare: William Shakespeare?
Föreställ dig vad resten av världen skulle tycka om Storbritannien om vi meddelade att vi förbjöd den största kulturella figuren i vår historia. Det skulle vara som om italienarna skulle riva Sixtinska kapellet.
Naturligtvis kan teatrar överleva utan publik, vi i Västeuropa har ett hemligt vapen: Höga skatter och offentliga subventioner. Det går bra att lägga några miljarder per år på teatrar utan publik, så länge de fokuserar på de globala målen för hållbar utveckling, hbtq-ideologi och antirasism.
”Tyvärr har vi just upptäckt att Michelangelo var vit och manlig. Så i stället för hans irrelevanta patriarkala blob-målningar beställer vi graffiti av en könsneutral asylsökande från Eritrea. Vi är säkra på att detta viktiga nya verk kommer att locka lika många turister. Och om de inte gör det, är det bara för att de är rasister.”
De tysta museerna och teatrarna kommer bara att vara ytterligare bevis på hur viktigt det är att bekämpa den utbredda rasismen.
Samtidigt blir det lättare att ignorera allt det våld, våldtäkter, mord och terror som vita människor i Västeuropa utsätts för av de skyddade klasserna, år efter år.
Om man protesterar mot galenskaperna får man sannolikt ett snabbt besök av den brittiska polisen. Rättvisan lever säkert tryggt här, eftersom polisen också utesluter vita sökande. Det är så man blir av med ”vita privilegier”.
Det är så här en civilisation går under.