Vid årsskiftet 2024/25 planeras införandet av miljözon klass 3 i centrala delar av Stockholm, vilket innebär ett förbud för bensin- och dieselbilar att köra i området. Trots syftet att minska luftföroreningar och främja miljövänliga transportalternativ har flera branschorganisationer larmat om att övergången sker för snabbt och att detta kan leda till tusentals hotade jobb samt ökade utsläpp.
I miljözon klass 3 tillåts endast fordon som drivs av el, bränsleceller eller utsläppssnål gas att köra. För närvarande finns det emellertid få lastbilar som uppfyller dessa krav, vilket skapar utmaningar för att säkerställa alla leveranser till området.
Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, uttrycker oro och säger till SVT: ”Det blir förödande för butiker och restauranger som kommer att få svårt att klara sig.”
Enligt Thorsell är tillgången på elfordon begränsad, och det saknas både effekt i elnätet och tillräckligt med laddpunkter för att genomföra övergången på ett hållbart sätt. Av de cirka 2 800 lastbilarna som dagligen trafikerar det aktuella området uppfyller endast cirka 200 kraven i nuläget.
Miljöpartiet visar dock ingen oro inför utmaningarna. Lars Strömgren, trafikborgarråd (MP), kommenterar: ”Redan i dag sker transporter till det här området med fordon som klarar zonen, men fordonen är för få och det vill vi skynda på.”
En ytterligare konsekvens av införandet av miljözonen förväntas vara ökade utsläpp, då vanliga lastbilar tvingas ta längre omvägar för att nå sina destinationer. Strömgren menar att detta på kort sikt kan leda till ökad trafik på omgivande gator, men på lång sikt förväntas det bidra till en omställning av fordonsflottan mot mer miljövänliga alternativ.