Ur flödet/i korthet

Ytterligare tre bilbatterifabriker i Kaiserslautern i Tyskland och Termoli i Italien läggs på is till följd av en nedgång i försäljningen av elbilar.

Det betyder att EU:s planer på att bli en ”supermakt” inom elbilsbatterier definitivt kommer att kollapsa.

Det skriver Ny Teknik.

Anledningen är enkel: Nästan inga privatpersoner i EU vill köpa batteribilar och försäljningen går nu nästan uteslutande till institutionella och offentliga köpare. En våg av skattesänkningar och subventioner i flera EU-länder hjälper inte.

Stellantis NV och Mercedes-Benz Group AG har lagt sina planer på två tyska batterifabriker på is.

Automotive Cells Company, som planerade att bygga tre batterifabriker i Europa till en total kostnad av sju miljarder euro (81 miljarder kronor), vilket de själva sa var bara början, har också stoppat bygget av sin planerade batterifabrik i Kaiserslautern i sydvästra Tyskland och pausat förberedande arbeten för en liknande fabrik i Termoli på Italiens östkust.

Totalt har man planerat för ett 50-tal batterifabriker i Europa till det magiska året 2030. EU siktar på att vara självförsörjande på litiumbatterier till 2026. Nu verkar det som att målet måste justeras ned kraftigt.

Stellantis vd Carlos Tavares sa i ett uttalande den 4 juni att företaget måste möta verkligheten, och verkligheten är att marknaden för batteribilar i Europa inte är särskilt het överhuvudtaget.

– Om den europeiska marknaden går över till elbilar snabbare än planerat kommer vi att investera snabbare. Men om den europeiska omställningen går långsammare än planerat kommer vi att investera långsammare.

Nyheten innebär slutet för EU:s planer på att bli en ”supermakt” inom tillverkningen av elbilsbatterier. Bidens gigantiska subventionspaket, Inflation Reduction Act, är en av anledningarna.

EU försöker nu desperat konkurrera med Bidens enorma skala av subventioner till olönsamma företag som producerar varor som konsumenterna inte efterfrågar. Men EU:s Green Deal riskerar att mista momentum  efter EU-valet.

Den nya batteritillverkaren Britishvolt, som startades av svenskar, gick i konkurs i slutet av förra året. År 2020 lanserade tidigare Saab-affärsmannen Lars Carlström och Orral Nadjari idén om Britishvolt som en kopia av svenska Northvolt, som kollapsade bara tre år senare.

Inte heller i Norge har stora investeringar och enorma subventioner till batteritillverkare som FREYR resulterat i att ett enda batteri har produceras. Förvaltare och investerare har däremot tagit ut många miljoner kronor i utdelningar och skyhöga löner.

Läs också

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *