Det brittiska försvarsministeriet planerar att intensifiera testerna av elektriska stridsvagnar och andra militärfordon vid den brittiska arméns garnison i Dorset nästa år.
Planerna är en del av en strategi för att uppnå netto nollutsläpp av växthusgaser, enligt The Telegraph.
Den nuvarande brittiska regeringen följer ett initiativ från den tidigare:
Testningen, som enligt en insider ska ”låta dessa fordon visa vad de duger till”, är i en experimentfas, men är en förlängning av de planer som först diskuterades under den konservativa regeringen gällande utveckling av elektriska stridsfordon.
Men Labour-regeringen är mer ambitiös än sina konservativa föregångare:
Regeringen har lovat att sätta bredare mål för netto noll i hjärtat av sin försvarsindustristrategi, som lanserades i samband med ett tal av Sir Keir Starmer denna vecka om en större översyn av regeringens politik.
Strategin syftar till att ”stödja netto noll-utsläpp, regional tillväxt och ekonomisk säkerhet och motståndskraft”.
Det ansvariga statsrådet har redan ägnat sig åt följande under de första tre månaderna av sitt mandat:
Sedan tillträdet i juli har regeringen tilldelat kontrakt värda över £400 000 till Magtec, ett försvarsföretag som specialiserat sig på elektrifiering av fordon.
I oktober besökte försvarsminister John Healey företagets design- och tillverkningsanläggning i South Yorkshire och sa att han var imponerad av företagets ”kreativa ansträngningar för att förbättra prestandan för militära fordon på slagfältet och deras miljöprestanda”.
I regeringsapparaten tror man att utsläppsminskningar kan öka effektiviteten i strid:
En regeringskälla sa: ”Ny och framväxande teknik kan stödja insatser för att minska koldioxiden och förbättra kapaciteten på slagfältet, minska sårbarheten i försörjningskedjan för flytande bränslen och även minska värmesignaturen och bullret från att köra utrustning på slagfältet.”
Flera högre militära tjänstemän kallar idén galen och hävdar att den kan sätta soldaters liv på spel.
Överste Richard Kemp, som var chef för de brittiska styrkorna i Afghanistan, säger att avdelningen driver klimatpolitisk värdegrundspositionering. Kemp tycks tvivla på tillgängligheten till laddstationer på slagfältet:
”Det är svårt nog att förse dagens fordon med bränsle, det är en enorm operation i sig – jag kan bara inte se hur det ska fungera med elfordon.”
”Att utkämpa en strid är en oerhört svår aktivitet – att göra det ännu svårare helt i onödan framstår som ett vanvettigt försök.”
”Jag är ganska säker på att det här är helt dödfött när det gäller att upprätthålla den kapacitetsnivå på slagfältet som vi har nu.”
Lord Alan West, en pensionerad amiral i Royal Navy, kommenterar att det är förmågan att vinna strider som måste vara prioritet, inte nollutsäpp.
”Jag har en fruktansvärd känsla av att någon kanske tycker att nollutsläpp är så viktigt, men det är inte det som är viktigt i krigföring.”
Enbart förnybar energi räcker inte i konfliktsituationer, säger överste Tim Collins till The Telegraph.
Den brittiska arméns chef för klimatförändringar avvisar dock invändningarna:
Brigadgeneral James Vigne, arméns chef för klimatförändringar och hållbarhet, har tidigare sagt: ”Min personliga åsikt är att förbränningsmotorn sjunger på sista versen, och att vi snart kan se en övergång till ny teknik.”
Det amerikanska försvarsdepartementet tillkännagav 2022 en strategi för att uppnå netto nollutsläpp från sin verksamhet till 2050.
Natos tidigare generalsekreterare Jens Stoltenberg sa under klimattoppmötet i Dubai förra året att nollutsläppsmålet till 2050 gäller hela alliansen.
Donald Trumps snabba återkomst till Vita huset väcker frågor om sådana mål kommer att stå sig.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.