Statistik Danmark kategoriserar andra generationens invandrare som danskar och döljer därmed omfattningen av den demografiska förändringen och de medföljande integrationsproblemen. Det påpekar Christian Marcussen, medlem i Danmarks nationella integrationsråd.
– Barnet placeras i kategorin ”danskt ursprung”, även om det till exempel har fyra pakistanska farföräldrar – eller en mamma med turkisk härkomst och en pappa som nyligen har invandrat från Syrien.
Utländska kulturyttringar saneras
Om de begår ett brott, skickas till koranskola eller måste ha ett eget bönerum på arbetsplatsen, glider de in i statistiken som personer med ”danskt ursprung”.
Den här statistiken kommer gradvis att förändra omvärldens förståelse av vad danskar och dansk kultur är. Kulturella uttryck som historiskt sett är främmande för Danmark kommer med tiden att bli ”danska” och ”normaliserade”; det kommer så småningom att finnas många ”danska” barn i koranskolor.
Vi ser redan trenderna i Sverige; vi har ”svenska” klaner, gäng, mördare – och ”no go”-zoner fyllda med ”svenskar”.
Missvisande
Marcussen anser att kategoriseringen bör ändras:
– Detta kommer i allt högre grad att ge en missvisande bild av den faktiska utvecklingen. Dels i förhållande till befolkningsprognoser, men också i förhållande till all integrationsstatistik som ligger till grund för de beslut som fattas.
”Danskt ursprung” i MENA
Antalet barn till icke-västerländska invandrare som idag faller inom kategorin ”danskt ursprung” har ökat från cirka 14 000 till 34000 på tio år. Av dessa har en stor andel en muslimsk bakgrund. År 2018 angav Danmarks Statistik att de år 2060 kommer att utgöra drygt 200 000.
Marcussen påpekar att befolkningsprognoser under de senaste decennierna har ”dramatiskt underskattat” det faktiska antalet invandrare och deras ättlingar.
Skiljer sig från majoritetsbefolkningen
Det skulle vara lätt att kategorisera dessa som barn med danskt ursprung om de statistiskt sett liknade majoritetsbefolkningen. Det finns mycket som tyder på att så inte är fallet, skriver Marcussen:
– Siffrorna visar att de presterar sämre än sina jämnåriga med danskt ursprung och att det inte sker någon förbättring från andra till tredje generationen.
Dessutom kan vi förvänta oss att deras barn – som alla barn – i stor utsträckning kommer att anta föräldrarnas religion och många av deras kulturella normer och värderingar.
Vi vet att attityderna till icke-västerländska invandrare och ättlingar skiljer sig avsevärt från majoritetsbefolkningens på ett antal områden. Det gäller homosexualitet, religionskritik, bön på arbetstid, sex före äktenskapet, könssegregerad simning och mycket annat.
Det finns ingen anledning att tro att dessa barn magiskt kommer att förkasta sina föräldrars åsikter till förmån för attityder som ligger i linje med majoritetsbefolkningens. Det är inte så världen fungerar.
Integration vs. assimilation
Statistik kan också bidra till att dölja klyftan mellan integration och assimilering. Många tänker att kriteriet för att betraktas som integrerad slutar med att en invandrare är integrerad när han har fått ett jobb. Men det betyder inte att de tar till sig våra värderingar och i övrigt glider in naturligt i samhället och assimileras.
Välintegrerade muslimer är utbildade och får i många fall högstatusjobb, även på beslutsfattande nivå. Men det betyder inte nödvändigtvis att de assimilerar sig och fattar beslut baserade på våra värderingar.