![](https://www.document.se/wp-content/uploads/2025/02/ntb-yuhzav3iorg-2048x1291-1-1024x645.jpg)
Det framgår av ett internt dokument från diskussionerna som Der Spiegel har fått tillgång till.
EU har redan beslutat att det inte kommer att vara tillåtet att sälja bilar med bensin- eller dieselmotorer från 2035, eftersom unionen kräver att det inte ska finnas några CO2-utsläpp från bilar från och med då.
Beslutet har kommit under allt större press, särskilt med tanke på den senaste tidens stagnation av elbilsförsäljningen i Europa.
Europeiska folkpartiet (EPP), den koalition av nominellt konservativa partier som utgör den största gruppen i Europaparlamentet, har under en längre tid förespråkat att plug-in-hybrider, som har en förbränningsmotor, måste vara lagliga att sälja även efter 2035.</p
EPP-gruppens klimatpolitiska fikonlöv är att förbränningsmotorns fortsatta existens kan motiveras med att det går att skapa så kallat e-fuel, ett syntetiskt bränsle som produceras på ett sådant sätt att nettoutsläppen av CO2 blir noll, och att ”teknikneutralitet” därför är viktigt.
Och nu verkar det som om EU-kommissionen är på väg att komma till samma slutsats.
Eftersom produktionen av e-bränsle är dyr är det få som tror att denna typ av bränsle har någon större framtid, men de nya signalerna från kommissionen visar att det planerade förbudet mot förbränningsmotorn är på väg att försvinna och kanske bara är det första steget på en politisk väg som slutar med att fossila bränslen inte fasas ut.
Der Spiegel presenterar sitt avslöjande som dåliga nyheter: Det är billobbyn som får som den vill, skriver den tyska nyhetstidningen.
Men kommissionen, som är bekymrad över ”konkurrenskraften”, är orolig för Europas ekonomi och verkar redo att underminera det ”gröna skiftet”, även om den upprätthåller en fasad av engagemang för det långsiktiga målet om noll nettoutsläpp av växthusgaser.
Bilindustrin upprätthåller också denna fasad: Vägen till ”avkarbonisering” måste vara marknadsdriven och inte sanktionsdriven, sade en talesman för Mercedes till Der Spiegel.