×

Ur flödet/i korthet

Sankt Thomas av Aquino föddes en okänd dag år 1225 på familjens slott Roccasecca nära den lilla staden Aquino, halvvägs mellan Rom och Neapel. Han dog onsdagen den 7 mars 1274.

Nu har en grupp kriminaltekniker rekonstruerat hans utseende med hjälp av det som återstår av Thomas skalle.

Ordning och mystik

Många människor har knappt hört talas om teologen och filosofen Thomas av Aquino. Vi gick själva på antikvariatet och hittade ett exemplar av Orden og mysterium, ett urval av Thomas skrifter, efter att ha deltagit i den underbart engagerande och engagerande Trond Berg Eriksens idéhistoriska föreläsning (UiO) om Thomas av Aquino.

Orden og mysterium, utvalda texter av Thomas Aquinas, översatt från latin av Vegard Skånland, Dreyers kulturbibliotek 1964.

Vi plockade upp boken igen när vi såg bilden av hur Thomas av Aquino tros ha sett ut.

Alla markerade citat är från boken. Du kan hitta mer här.

En av de mest inflytelserika tänkarna

Thomas Aquinas var präst, teolog och filosof – och en av de mest inflytelserika tänkarna i den västerländska traditionen. Han har på ett betydande sätt bidragit till att forma vår världsbild både religiöst, filosofiskt och moraliskt.

Han tillhörde dominikanorden och är mest känd för sitt systematiska arbete med att förena kristen teologi med aristotelisk filosofi. Hans mest kända verk är ”Summa Theologica”.

Förnuft är mänsklig natur. Därför är det som är emot förnuftet också emot den mänskliga naturen.

Förförståelse ges av Gud

För Thomas är tro och förnuft två olika men kompletterande sätt att få kunskap.

Förnuftet är gudagivet och låter oss förstå världen genom observation och logiskt tänkande, medan tron bygger på Guds uppenbarelse och ger oss insikt i de fullaste och djupaste sanningarna – sanningar som går bortom det mänskliga förnuftet.

Den minsta kunskapen om de högsta sakerna är mer eftersträvansvärd än den säkraste kunskapen om de lägsta sakerna.

Den djupaste sanningen kräver uppenbarelse

Han placerade ”sanningar” i en hierarkisk struktur där vissa kan upptäckas enbart genom förnuftet (t.ex. existensen av en skapare), medan andra sanningar kräver uppenbarelse för att förstås (t.ex. treenigheten).

Dessa sanningar står inte i konflikt med varandra, de kompletterar varandra.

Främmande luft kan inte ersätta tro

I Summa Theologica utforskade Aquinas teologiska och filosofiska frågor på ett strikt logiskt sätt. Han presenterade frågor, motargument och svar på ett sätt som visade hur förnuftet kunde bidra till att förstå och försvara tron.

Allt ofullkomligt måste nödvändigtvis härledas från något fullkomligt.

För Aquino var filosofin ett användbart verktyg för att utforska och förklara teologiska sanningar – den är ”teologins tjänarinna” (Philosophia ancilla theologiae) – vilket innebär att förnuftet kan klargöra och försvara tron, men inte ersätta den.

Lex naturalis

Aquinas utvecklade också teorin om naturrätten (lex naturalis); att det finns universella moraliska principer ”inskrivna” i den mänskliga naturen som kan upptäckas genom förnuftet.

Dessa principer harmonierar med Guds uppenbarade lag som finns i Bibeln och i kyrkans lära.

Alla perfekta kännande varelser har en naturlig benägenhet för köttslig förening. Det är därför omöjligt att den köttsliga föreningen i sig är ond.

Fem ”vägar” till Guds existens

Genom Aquinos ”fem vägar”, fem logiska gudsbevis, visade han att förnuftet inte står i konflikt med tron, utan snarare kan leda oss till en djupare förståelse av den. Hans integration av tro och förnuft har haft en bestående inverkan på både teologi och filosofi och är en hörnsten i den västerländska intellektuella traditionen.

  • Primum Movens: Allt som rör sig måste sättas i rörelse av något annat. Detta leder tillbaka till en första rörelsemekanism, som är Gud.
  • Prima Causa: Allting har en orsak och det måste finnas en första orsak, som är Gud.
  • En nödvändighet: Allt som existerar är beroende av att något annat existerar. Det måste finnas något som nödvändigtvis existerar, vilket är Gud.
  • Gradus Entis: Vi ser grader av perfektion; av godhet, sanning och skönhet i världen. Dessa måste hänvisa till en högsta standard, som är Gud.
  • Quinta Via: Ex gubernatione mundi: Allt i naturen – även det som saknar intelligens, växter och djur – agerar som om de hade intelligens mot ett mål eller syfte. Detta syfte måste ges av en intelligent designer, vilket är Gud.

Den ordning som ömsesidigt råder mellan de enskilda tingen i världen existerar i kraft av hela världens ordning mot Gud.

Thomas märkliga död

I århundraden har historiker diskuterat orsaken till Aquinas död vid knappt 50 års ålder. Sjukdom, förgiftning och lönnmord har föreslagits.

En ny studiehänvisar till historiska uppgifter som beskriver hur Aquinas, på väg till det andra konciliet i Lyon 1274, slog i huvudet när ett träd föll över honom på Via Latina. Han överlevde och fortsatte sin resa, men blev allt sämre. Han nådde klostret Fossanova där han dog flera veckor senare.

Kanoniserad år 1323

Thomas helgonförklarades av den katolska kyrkan 1323, och hans tankar har haft och fortsätter att ha en inverkan på hur vi förstår oss själva ur ett teologiskt, filosofiskt och etiskt perspektiv. Han är fortfarande relevant för studenter i västerländsk historia, teologi och filosofi – och för kristna över hela världen.

Den som vill ha det goda vill också ha det vackra. Det är samma önskan som önskar det goda, det vackra och fred.

Läs också

-
-
-