
Storbritanniens energiminister Ed Miliband vill beskatta människor hårt om de flyger för mycket. Familjer som åker på flera utlandssemestrar per år bör beskattas som en åtgärd för att bidra till att minska antalet flygningar, enligt regeringens officiella klimatrådgivare Climate Change Committee (CCC).
CCC berättade för ministrarna att de ambitiösa målen för nollutsläpp endast kan uppnås genom att avskräcka flygresor genom åtgärder som inkluderar en ”frequent flyer-avgift”, en skatt som träffar resenärer hårdare i plånboken varje gång de flyger.
– Detta är en skatt som ökar med antalet flygningar en person gör. Eftersom höginkomsttagare tenderar att reagera mindre på prisförändringar måste skattesatserna vara tillräckligt höga för att hantera efterfrågan.
Men som The Telegraph påpekar har Storbritannien redan minskat utsläppen från flygresor med 50 procent sedan referensåret 1990. Dessutom bryter detta skarpt mot finansminister Rachel Reeves önskan att öppna en tredje landningsbana på Heathrow Airport.
Miliband lever ett osäkert liv och vissa har hävdat att premiärminister Keir Starmer måste sparka sin energiminister om han ska ha något hopp om att få ordning på den brittiska ekonomin, som gick in i jul i recession.
CCC sade på onsdagen att man måste beskatta människor som flyger för att minska utsläppen, eftersom produktionen av hållbart flygbränsle (SAF) inte kommer att vara tillräcklig förrän på 2040-talet.
SAF använder bränsle från matolja och animaliskt avfall som blandas med vanligt flygbränsle. Förespråkarna ser SAF som ett viktigt bidrag till att minska koldioxidutsläppen inom flygindustrin.
Men kritiker påpekar att SAF är betydligt dyrare än vanligt flygbränsle och att flygbolagen arbetar med små marginaler samtidigt som de försörjer stora personalstyrkor. Det är orealistiskt att förvänta sig att de ska kunna absorbera en plötslig och massiv ökning av bränsleförbrukningen, som är deras största driftskostnad.
John Strickland, en flygexpert, varnade för att rekommendationerna hade ”enorma” konsekvenser för branschen och var ”på kollisionskurs” med finansministerns planer på att öka den ekonomiska tillväxten.
– Klimatförändringar är en stor utmaning för luftfarten, men åtgärder som detta kommer att kväva industrin och förstöra Storbritanniens förmåga att konkurrera i den globala ekonomin.
– Vi lever i en värld som kretsar kring flygresor, med Indien och Kina som lägger stora order på jetplan, ett nytt flygbolag planerat för Gulfen och liten sannolikhet för att USA sätter på bromsarna. Det är som om någon i början av den industriella revolutionen sa: Låt oss bara inte göra det här.
Som ni vet är Storbritannien inte en del av EU. Men det verkar som om de är helt kapabla att förstöra sin egen ekonomi med förödande klimatåtgärder helt på egen hand.
Motståndet växer dock, både i EU och i Storbritannien. I Norge hör vi nästan ingenting från riksdagspolitikerna om att detta kan ha gått för långt.