
Precis som vid den förra uppskjutningen lyckades SpaceX landa ”Super Heavy”-raketen i uppskjutningstornets ”tentakler”, men det var inte det som var så spännande den här gången. SpaceX har trots allt landat den mindre Falcon-raketen över 400 gånger.
Det viktigaste den här gången var att visa att Starship själv skulle klara uppskjutningen, klara resan 170 kilometer över jorden för denna Block 2-version, ha en värmesköld som inte fallerar och smälter på vägen ner genom atmosfären och sedan landa kontrollerat i havet bredvid bärgningsfarkosten. Allt detta misslyckades förra gången, när motorerna slutade fungera, rymdfarkosten exploderade och skapade en spektakulär ljusshow på himlen. Tyvärr hände samma sak den här gången också.
Stora planer för framtiden, men små framsteg
I förhållande till NASA rör sig SpaceX i raketfart och testar Starship ungefär varannan månad. Men det hjälper inte mycket om man misslyckas, och allt tyder på att misstaget från försök sju upprepades den här gången. Det här är förstås inte tillräckligt bra.
Det var stela leenden och modig optimism från dem som ledde direktsändningen när rymdfarkosten började tumla okontrollerat i direktsändningen och sedan tappade kontakten. Nu lär det bli en hel del disk i kammaren, för det här undergräver naturligtvis förtroendet för SpaceX och månraketens ovanliga tvåstegsdesign.
Elon Musk har utlovat obemannade resor till Mars till 2030 – och bemannade resor till Mars längre fram i tiden. SpaceX:s farkost för denna framtid är 112 meter hög och är den största raket som någonsin skjutits upp från jorden. NASA har investerat mer än 4 miljarder USD i detta raketsystem och målet är att Starship ska hjälpa NASA:s månprogram ”Artemis” att transportera både astronauter och last till månens yta.
Starship är planerat att landa på månen 2026, ett mål som nu verkar mindre och mindre troligt: Efter åtta uppskjutningar har Starship fortfarande inte klarat av ett helt varv runt jorden. NASA gjorde det bättre för 50 år sedan, men vi fortsätter att heja på SpaceX.