
Tre av tio svenskar har valt bort amerikanska varor i politisk protest, och fyra av tio överväger att göra det. Det är effekten av en förändrad amerikansk utrikespolitik, enligt en undersökning från opinionsinstitutet Verian.
Ingen Tesla, inget Netflix och ingen Coca-Cola. En proteströrelse mot amerikanska varor och tjänster har vuxit fram. I Sverige har till exempel en Facebookgrupp som uppmanar till bojkott på kort tid fått över 65.000 medlemmar.
Donald Trumps många uttalanden om Ukraina, europeisk säkerhetspolitik och tullar under den senaste månaden har haft en tydlig påverkan på den svenska opinionen. Tre av tio svenskar har redan börjat köpa färre amerikanska varor än tidigare som en politisk protest.
– Det visar att det finns en bred skepsis mot USA bland svenskarna just nu, säger Per Söderpalm, opinionschef på Verian.
Det finns dock politiska skillnader. 40 procent av Vänsterpartiets väljare och 36 procent av Socialdemokraternas väljare har på något sätt valt bort varor från andra sidan Atlanten. Minst benägna att bojkotta USA är Sverigedemokraternas väljare, där 23 procent säger ja.
– Vi ser också att många funderar på att minska sina USA-inköp framöver, och det gäller hela befolkningen, säger Per Söderpalm.
Efter mötet mellan USA:s president Donald Trump och Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj i Vita huset rann bägaren över för Jan Larsson. Nu är han en av tusentals svenskar som väljer bort varor från USA.
– Det var ett av de värsta ögonblicken i mitt liv, säger Jan Larsson från Frölunda.
I några veckor hade Jan och hans fru diskuterat hur de skulle visa sitt stöd för Ukraina och sitt missnöje med USA. Men efter dispyten mellan presidenterna bestämde han sig.
– Först bröt jag ihop i några minuter och sedan bestämde jag mig för att bojkotta produkter från USA.
En svensk Facebookgrupp som uppmuntrar till bojkott växer så det knakar. Jan och hans fru gick med för några dagar sedan. Men han tänker säga upp sitt konto även där. Jan Larsson har bestämt sig för att säga upp streamingtjänster och konton i sociala medier som ägs av USA.
– Det är stort, det kräver otroligt mycket ansträngning eftersom man går i gamla fotspår. Men gör det någon skillnad i det stora hela? ”Om vi är många kan det få en enorm effekt, säger Larsson till SVT.